nieuws

Jumbo boekt 4,7% omzetgroei

Formules 4536

Jumbo boekt 4,7% omzetgroei

VEGHEL – Jumbo supermarkten heeft in de eerste helft van dit jaar een consumentenomzet van € 3,757 miljard behaald. Dat is 4,7 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2016.

Dat heeft Jumbo vanochtend bekendgemaakt. De omzetstijging komt vrijwel volledig voor rekening van de autonome groei in de bestaande winkels (+4,0 procent), terwijl het aantal winkels per saldo gelijk is gebleven op 580. Hiermee overtrof de omzet van Jumbo opnieuw het marktgemiddelde (+2,7 procent, bron GfK).

Marktaandeel

Door de toename van de consumentenomzet tot € 3,757 miljard heeft Jumbo nu naar eigen zeggen een marktaandeel van ruim 19 procent.

Stevige basis voor verdere groei

In een toelichting op de cijfers zegt topman Frits van Eerd  van Jumbo dat ‘we door onze sterke marktpositie en voortdurende klantfocus een stevige basis hebben gelegd voor verdere groei. Klanten hebben veel waardering voor onze winkelformule en onze jaar- en seizoenaanbiedingen. We zorgen ervoor dat onze prijzen laag blijven, zonder concessies te doen aan de kwaliteit’.

Vernieuwing winkels

Om te blijven inspelen op veranderende klantbehoeften blijft Jumbo investeren in de uitbreiding en vernieuwing van haar winkelbestand. Hoewel het absolute aantal winkels in het afgelopen halfjaar gelijk is gebleven, zijn veertien winkels volledig vernieuwd en werden er vier nieuwe winkels geopend. Voor de tweede helft van dit jaar staan nog achttien winkels op de planning om verbouwd te worden en verwacht Jumbo nog acht nieuwe winkels te openen.

La Place

De omzet van restaurantketen La Place steeg in de eerste jaarhelft met 28,5 procent naar € 60,4 miljoen. Deze groei is het gevolg van de snelle uitbreiding in binnen- en buitenland en een sterke autonome groei van circa 7 procent in de bestaande vestigingen. De restaurantketen heeft een start gemaakt met het ombouwen van AC Restaurants naar de La Place-formule. In de loop van het jaar zullen meer vestigingen van overgenomen AC Restaurants onder de vlag van La Place openen.

Hudson’s Bay

In de tweede helft van 2017 opent La Place tevens nieuwe restaurants in negen Nederlandse vestigingen van warenhuis Hudson’s Bay. Met nieuwe restaurants in Parijs en Madrid richt La Place zich daarnaast op buitenlandse expansie. ‘La Place is nu volledig geïntegreerd in de Jumbo familie, met een sterke focus op nationale en internationale uitbreiding. Ook blijven we inzetten op de verdere ontwikkeling van de formule, waarbij we op innovatieve wijze inspelen op trends in food’, aldus Bart van den Nieuwenhof, managing director van La Place.

Reageer op dit artikel