nieuws

Hoogvliet op de bres tegen plastic soep

Formules 2801

Hoogvliet op de bres tegen plastic soep

ALPHEN AAN DEN RIJN – In de supermarkten van Hoogvliet start 6 september een nieuwe spaaractie met als thema ‘Ocean Buddies’. De campagne, die vijf weken duurt, heeft een educatieve insteek.

Hoogvliet wil met de spaaractie het probleem van de ‘plastic soep’ bekend maken en aandacht vragen voor twee organisaties die zich inspannen voor een oplossing van dit probleem: The Ocean Cleanup en de Plastic Soup Foundation.

Spaarmechanisme vertrouwd

Het principe van de spaaractie bij Hoogvliet is vertrouwd: bij aankoop van € 10,00 aan boodschappen ontvangt de klant een zakje met 4 Animal Planet stickers en een spaarsticker. Bij diverse weekaanbiedingen ontvangt men nog eens extra zakjes met stickers. De stickers kunnen verzameld worden in een stickeralbum met veel leerzame informatie over zeedieren, de oceanen en tips voor kinderen om zelf aan de slag te gaan om ‘plastic soep’ te voorkomen. Met tien spaarzegels en bijbetaling van € 4,99 kan een van de Ocean Buddies knuffels worden aangeschaft.

Miljoenen in plastic verpakte producten

Commercieel directeur Henk Kessen: ‘Als supermarkt hebben we op dit gebied een grote verantwoordelijkheid. Jaarlijks verkopen we miljoenen in plastic verpakte producten en gaan er enorm veel plastic tasjes over de toonbank. Wij werken er samen met onze leveranciers hard aan om de hoeveelheid plastic te reduceren. Denk hierbij aan kleinere verpakkingen en het concentreren van bijvoorbeeld wasmiddel en deodorants. Als eerste Nederlandse supermarkt gebruiken wij natural branding op biologische groenten. Hierdoor besparen wij op jaarbasis 70.000 plastic verpakkingen. De voorbereidingen op deze spaaractie hebben ons aan het denken gezet. Hoe kunnen wij nog meer doen om vervuiling door plastic in het milieu te verminderen? Dit onderwerp blijft dan ook zeker onderdeel van onze MVO-strategie.’

Aandacht voor The Ocean Cleanup

The Ocean Cleanup is een project van de Nederlandse ondernemer Boyan Slat. Het betreft een inventief systeem om drijvend plastic uit de oceanen te vissen. Hoogvliet was onder de indruk van de presentatie waarbij Boyan zijn uitvinding wereldkundig maakte. Hoogvliet vraagt aandacht voor The Ocean Cleanup in het stickerboek, stimuleert klanten te doneren en doet samen met haar leveranciers een donatie aan het project.

Plastic Soup Foundation verzorgt gastlessen

De Plastic Soup Foundation zet zich in om de vervuiling van de oceaan door plastic te stoppen aan de bron. De organisatie verzorgt gastlessen op 50 basisscholen in de buurt van Hoogvliet supermarkten. Tijdens de gastlessen, die door Hoogvliet worden gesponsord, leren scholieren zo veel mogelijk over plastic vervuiling in de oceanen en wat de gevolgen daarvan zijn. Met een interactieve presentatie worden ze betrokken bij het probleem van de plastic soep en wat ze kunnen doen om te helpen.

Reageer op dit artikel