nieuws

Jumbo en Emté: reacties in de media

Formules 8042

Jumbo en Emté: reacties in de media
Foto: Distrifood

DOETINCHEM – Analisten en branche-experts reageren op het bod van Jumbo op Emté. ‘De markt van supermarkten is verzadigd. Je kunt alleen nog maar groeien als je iets koopt.’

Het Financieele Dagblad vroeg analist Fernand de Boer van zakenbank Petercamm om een reactie. ‘Als Sligro erin slaagt om tegen een goede prijs de supermarkten te verkopen, is dat positief voor het bedrijf. Hij ziet bij Sligro een bedrijf dat goed scoort in foodservice, maar het lastig heeft met de supermarkten. ‘Concurrentie van Albert Heijn, Jumbo en andere ketens maakt Sligro daar het leven moeilijk.’ Hij was dan ook blij met een eerder besluit van de directie van Sligro Food Group. ‘Toen Sligro eerder dit jaar aangaf de toekomst van Foodretail te gaan evalueren, hebben wij ons koersadvies verhoogd.’

‘Politiek wat moeilijk’

In Eindhovens Dagblad is ook analist Alan VandenBerge van KBC Securities positief over een eventuele verkoop van Emté aan Jumbo. Hij noemt het een goede stap. ‘Het ligt wellicht politiek wat moeilijk in de Sligro-famile, maar het zou een slimme strategische deal kunnen worden.’ Van den Berge vermoedt dat Plus de partner is waarmee Jumbo het overnamebod heeft gedaan.

‘Significante overlap’

Retailhoogleraar Laurens Sloot reageert op Linkedin. Hij denkt dat er voor de Emté-supermarkten zo’n €400 miljoen moet worden neergelegd, inclusief het vastgoed. ‘Het bod schijnt samen met een andere keten gedaan te zijn, wellicht Coop dat de laatste jaren al erg actief geweest is in het overnemen van flinke groepen winkels. In ieder geval lijkt me dat verstandig omdat er toch wel sprake is van een significante overlap met andere Jumbo-winkels.’

‘Welke additionele synergiën?’

Hij vraagt zich wel af hoe Jumbo de overname terug gaat verdienen. ‘Maar de vraag waar het natuurlijk om gaat is of Jumbo de EMTE-winkels (na ombouw) wèl aan de praat krijgt en welke additionele synergiën dit nog voor Jumbo gaat opleveren. Want een stijging van 19 procent naar pakweg 21 procent is mooi, maar ook weer niet significant.’

‘Geleidelijke leegloop Superunie’

Hij ziet echter grote risico’s voor Superunie als de overname van Emté door Jumbo door zou gaan. Het kan in zijn ogen leiden tot een geleidelijke leegloop bij het inkoopverbond. ‘Wat ik persoonlijk overigens zeer zou betreuren, ik hecht aan een pluriform retail landschap al is dat bedrijfseconomisch wellicht niet rationeel.’

‘Jumbo heeft de smaak te pakken’

De Telegraaf, dat als eerste het nieuws over het bod van Jumbo naar buiten bracht, laat hoogleraar Kitty Koelemeijer van Nyenrode aan het woord. Zij noemt de stap van Jumbo ‘logisch’. ‘Waarom niet? Jumbo heeft niets te verliezen. De markt van supermarkten is verzadigd. Je kunt alleen maar groeien als je iets koopt. Emté is klein en kan weinig uitrichten. Jumbo krijgt door de koop een grotere landelijke dekking en meer schaalgrootte. Bovendien kent Jumbo het trucje. Ze lijfden eerder Super de Boer, C1000 en La Place in. Blijkbaar krijg je dan de smaak te pakken.’

‘Emté doet nog niets online’

Het e-commerce-tijdschrift Emerce verbaast zich erover dat waar Jumbo veel geld steekt in de ontwikkeling van zijn websupermarkt, Emté het wiel nog moet uitvinden. ‘Terwijl de meeste supermarkten inmiddels begonnen zijn met online bestellingen, thuisbezorging en ophaalpunten, heeft Emté niets op dat gebied. Dat wil zeggen: er waren vorig jaar wel plannen voor een webwinkel, maar moeder Sligro Food Group gaf de voorrang aan de ontwikkeling van een nieuwe merkstrategie en de formule Emté 3.0.’

Reageer op dit artikel