nieuws

Jan Linders: 2016 beste jaar ooit

Formules 4138

Jan Linders: 2016 beste jaar ooit

NIEUW-BERGEN – Jan Linders heeft naar eigen zeggen het beste jaar in de ruim vijftigjarige geschiedenis van de supermarktketen achter de rug.

De omzet steeg in 2016 naar €392 miljoen wat een omzetplus van 5,4 procent betekent. De winst (EBIT) eindigde op €9 miljoen (+9 procent). De nettowinst steeg met 2,5 procent. De resultaten zijn het gevolg van een positieve omzetontwikkeling en margeverbetering, meldt de formule in een persbericht. Daarmee is 2016 volgens de formule het beste jaar van de supermarktketen.

Omzetgroei hoger dan groei van de markt

‘De omzetgroei van 5,4 procent is beduidend hoger dan de groei van de markt in 2016, die volgens de cijfers van GfK 2,8 procent bedroeg. Sinds 2010 is de groei van Jan Linders elk jaar hoger dan de marktgroei’, aldus Jan Linders. Het landelijk marktaandeel is gestegen naar 1,09. In vergelijking met 2015 is het aantal klanten met 6,4 procent toegenomen.

Nieuwe filialen en medewerkers

In 2016 werden twee nieuwe supermarkten, Helmond en Mierlo-Hout, aan het filiaalbestand toegevoegd. Hierdoor groeide het aantal filialen tot 59. In acht supermarkten werd de nieuwe formule geïmplementeerd. ‘Het succes van deze nieuwe formule vertaalt zich in de cijfers. Klanten omarmen de nieuwe formule, die zich kenmerkt door een grote focus op vers en een nieuwe balans tussen kwaliteit, service, voordeel en beleving. De komende jaren blijft de supermarktketen dan ook investeren in nieuwe én bestaande supermarkten’, aldus Jan Linders. Jan Linders is naar eigen zeggen inmiddels één van de grotere werkgevers van Limburg. De formule biedt momenteel werk aan 4.268 medewerkers (1.568 FTE).  Het aantal medewerkers groeide met 12 procent ten opzichte van 2015.

Aantrekkingskracht door acties en service

Algemeen directeur Leo Linders: ‘Als het gaat om prestatie en klantwaardering, wordt Jan Linders gezien als de tweede supermarkt van Nederland. Ook op het vlak van maatschappelijke betrokkenheid hoeven we slechts één landelijke supermarkt voor ons te laten. Als regionale speler zijn dit zaken waar we erg trots op zijn en die we te danken hebben aan een trouwe klantenkring die zich steeds verder uitbreidt. We zien dat zij vooral onze acties en service waarderen, en dat onze nieuwe formule een grote aantrekkingskracht heeft.’

Reageer op dit artikel