nieuws

AH en franchisers samen in inline pilot

Formules 2556

AH en franchisers samen in inline pilot

ZEIST – Albert Heijn is met verschillende franchisers in gesprek over het starten van pilots waarbij online en offline elkaar versterken. De marktleider noemt dit de inline-aanpak.

Albert Heijn wil daarmee beginnen, omdat klanten volgens de formule niet meer in kanalen denken.

Exacte invulling moet nog plaatsvinden

‘Zij kijken naar wat op welk moment het beste aansluit op hun wensen. Wij geloven dat wij daar door de combinatie van online en fysieke elementen goed op kunnen inspelen. Een aantal franchisers heeft inderdaad positief gereageerd en wil graag samen met ons de inline-pilot opstarten. De exacte invulling van de pilot moet nog plaatsvinden’, zegt AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh.

Conflict over online-activiteiten

Multifranchiser Hans Geveling is een van de ondernemers die heeft toegezegd mee te willen doen. Hij denkt dat het houden van een pilot ook onderdeel kan zijn van een oplossing in het conflict over de online-activiteiten van AH. ‘De noodzaak voor een oplossing is groter dan ooit. Ik zie hierin een kans voor franchisers en AH om er uit te komen’, aldus Geveling bij de heropening van zijn winkel in Zeist.

Afspraken e-commerce niet in beton gegoten

Hij ziet de pilot graag zo snel mogelijk van start gaan. Dat kan volgens hem vooralsnog zonder afspraken over hoe het in de toekomst wordt geregeld tussen franchisers en AH. ‘Deze pilot kan aan het licht brengen hoe je zaken zou moeten verrekenen tussen AH en de franchisers. Het is een manier om te bepalen wat het beste is voor de franchisers.’ Hij vindt ook dat afspraken over e-commerce niet in beton moeten worden gegoten. ‘De wereld verandert per dag. Afspraken van nu kunnen over een jaar anders zijn.’

Drie partijen betrokken

Geveling benadrukt dat de pilot staat en valt met het oordeel van de Vereniging van AH-franchisers VAHFR. Het is volgens hem een teer onderwerp waarbij drie partijen zijn betrokken, de winkels die willen meedoen aan de pilot, AH en de vereniging. ‘Ik ben solidair aan de vereniging, maar als het bestuur geen bezwaar heeft dat wij dat doen, starten we. Let wel, geen bezwaar hebben is iets anders dan toestemming geven’, nuanceert hij. ‘Op langere termijn kunnen we als AH-franchisers niet zonder e-commerce, ook al worden we er niet rijk van. Het gaat om het totaalproduct AH dat je op de kaart moet zetten. Wij als ondernemers zijn ook dat merk en dat wil ik kunnen uitdragen.’

Reageer op dit artikel