nieuws

Jumbo praat over nieuw conditiestelsel

Formules 3607

Jumbo praat over nieuw conditiestelsel

HILVERSUM – Jumbo en de Ondernemersvereniging Jumbo (OVJ) zijn in gesprek over de vorming van een nieuw conditiestelsel. Ook staat een evaluatie van het webakkoord op de agenda.

Dat zegt OVJ-voorzitter Carl van Dam in een interview met Distrifood. ‘Op dit moment zijn we volop met Jumbo in gesprek over het vormen van een nieuw conditiestelsel. Eind vorig jaar is het huidige conditiestelsel afgelopen. Wanneer het nieuwe ingaat, is dus op dit moment niet bekend. Over de onderhandelingen zelf doe ik geen uitspraken.’

Nieuwe afspraken over online activiteiten

Ook over de online activiteiten moeten nieuwe afspraken worden gemaakt. Jumbo en de ondernemersvereniging kwamen in 2014 tot een webakkoord, een verdeelsleutel voor de opbrengsten en kosten van de online activiteiten. Die overeenkomst wordt volgens Van Dam binnenkort onder de loep genomen. ‘Het e-conditiestelsel loopt eind dit jaar af. We staan aan de vooravond van de evaluatie van dit webakkoord.’

Afspraken over de financiële consequenties

In het webakkoord draait het om afspraken over de financiële consequenties van de online plannen van de supermarktketen. Het gaat hierbij onder meer om de verdeling van de marge, bijdrage in de kosten van de ondernemers en (eventueel) de compensatie als ondernemers door de online verkopen van Jumbo in hun marktgebied te maken krijgen met omzetverlies.

Deal over home delivery

In maart 2016 bereikten beide partijen een deal over home delivery. Volgens Van Dam heeft nog niet iedere ondernemer de beschikking over de mogelijkheden die online biedt, zoals een pick-uppoint en thuisbezorgen. ‘We zijn nog steeds bezig met uitrollen. Ik heb zelf sinds twee jaar een pick-uppoint en ben een half jaar geleden begonnen met thuisbezorgen. Toen ik alleen nog een pup had, zag je een behoorlijke toename in afhalen. Maar inmiddels zie je bij de klant een duidelijke voorkeur voor thuisbezorgen. En dat is niet alleen in mijn winkel, maar dat is een landelijk beeld. Ik merk dat betalen voor thuisbezorgen voor de Jumbo-klant geen drempel is om boodschappen te bestellen.’

Geld wordt er nog niet verdiend

Geld wordt er bij Jumbo nog niet verdiend aan online. ‘Nee, maar dat zie je bij alle partijen die beginnen met e-commerce. Iedereen worstelt nog steeds met de last mile. Wij moeten daar als ondernemersclub met Jumbo mee aan de slag en daar zijn we ook mee bezig.’

Reageer op dit artikel