nieuws

Eis Max Verstappen tegen Picnic afgewezen

Formules 3619

Eis Max Verstappen tegen Picnic afgewezen

AMSTERDAM – Online supermarkt Picnic hoeft geen schadevergoeding te betalen aan autocoureur Max Verstappen. Dienst management had dat geëist bij de rechtbank vanwege een filmpje met een Verstappen-look-a-like.

Picnic publiceerde in september vorig jaar een korte commercial op sociale media, waarin een als autocoureur verklede, en sterk op Max Verstappen gelijkende, jongeman boodschappen bezorgt namens Picnic. Direct daarna liet het management van Verstappen al weten dat er juridische stappen genomen zouden worden tegen de websuper.

Max Verstappen niet blij

Het filmpje werd na publicatie snel opgepikt door diverse media. Marketingonline.nl noemde het een ‘geniale inhaker‘. Het management van de Formule 1-coureur was minder blij. ‘We gaan op passende wijze actie ondernemen. Er is oneigenlijk gebruikgemaakt van het beeldmerk van Max Verstappen en daar zijn wij niet blij mee’, aldus een woordvoerder van de Formule 1-coureur.

Jumbo: geen probleem met filmpje

Jumbo, dat een commercial heeft met de echte Verstappen, liet in een reactie aan Marketing Online weten geen problemen te hebben met de parodie-commercial van Picnic. ‘Nee hoor, we vinden het niet flauw en we zijn zeker niet boos’, zo luidt het. Vanuit Veghel werden dan ook geen juridische stappen ondernomen.

€350.000 euro geëist door management

In januari jongstleden werd bekend dat Picnic €350.000 schadevergoeding zou moeten betalen als het aan het management zou liggen. Dat zou het bedrag zijn dat het gekost zou hebben mocht Picnic de echte Verstappen hebben ingehuurd.

Rechtbank gaat niet mee in eis

De rechtbank in Amsterdam besloot begin deze maand dat Picnic geen schadevergoeding hoeft te betalen, zo blijkt uit een vrijdag gepubliceerde uitspraak. Het Hof ziet geen reden om Picnic tot betaling te verplichten, omdat het management van Verstappen onvoldoende heeft aangetoond dat er sprake is van reputatieschade.

Reageer op dit artikel