nieuws

Aldi en Lidl populair onder jongeren

Formules 4263

Aldi en Lidl populair onder jongeren

BRUSSEL – Jonge consumenten doen hun boodschappen liever bij Aldi of Lidl dan bij de standaard supermarkten.

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau The Boston Consulting Group (TBCG), zo meldt het Belgische vakblad Gondola. Volgens TBCG danken Aldi en Lidl hun populariteit onder jongeren aan het feit dat: ‘millennials complexiteit wantrouwen en  liever op zoek gaan  naar eenvoudige makkelijke producten zonder keuzestress’. aldus Pierre-Alexandre Billiet van Gondola.

Van kille winkel naar no nonsense-aanpak

In het rapport ‘How Discounters Are Remaking the Grocery Industry’-rapport, brengt TBCG de opmars van de discounters in kaart. ‘Tien jaar geleden hadden discounters een beperkte impact in de meeste landen. Deze spelers boden doorgaans een klein assortiment aan een goedkopere prijs aan, en waren goed voor 10 tot 20 procentmarktaandeel. Vandaag evolueren de discounters van kille winkels met een no nonsense-aanpak naar een volwaardig alternatief voor vele consumenten, en een bepalende factor in de food retail industrie’, aldus de auteurs.

Jongeren

TBCG noemt het opvallend dat hard discounters, zoals ook Lidl wordt gezien, het meest bij jongeren in de smaak vallen. In grote landen als Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië verkiezen millennials hard discounters boven klassieke supermarkten. Volgens Billiet zijn daarvoor een paar verklaringen mogelijk. ‘De prijs maakt nog altijd het verschil: huismerken bij een discounter zijn doorgaans 15 procent goedkoper dan bij een gewone supermarkt, en zelfs 200 procent goedkoper dan merkproducten.  Vaak gaat het om perceptie, omdat bijvoorbeeld ingrediënten niet vergelijkbaar zijn met merkproducten.’

Huismerkproducten

Het is niet de enige reden achter het succes van Aldi en Lidl. Zo is de kwaliteit van het aanbod, dat vooral uit huismerkproducten bestaat, steeds beter. Daardoor scoren discountproducten in smaaktesten vaak beter dan A-merken. Bovendien komen ze ook steeds innovatiever uit de hoek, zelfs in categorieën die lang als “safe” beschouwd werden door merkfabrikanten, zoals baby food, ontbijtgranen, pet food, en personal care.

Glutenvrij en biologisch

Ook is het assortiment van ketens zoals Aldi en Lidl fors uitgebreid in de laatste jaren. Daarbij pakken ze steeds meer uit met atypische discountproducten zoals glutenvrije voeding, biologische producten, bereide maaltijden en luxueuze artikelen als kreeft. Daar zijn jongeren gevoelig voor . Daarnaast zijn de winkels van Aldi en Lidl tegenwoordig ook ruim en modern, zijn ze langer open en beschikken ze ook over  innovatieve toepassingen zoals laadpunten voor elektrische fietsen.

Marktaandeel

Tussen 2000 en 2015 hebben discounters massaal aan marktaandeel gewonnen in veel Europese landen. In België groeiden ze van 13 naar 23 procent. In Duitsland hadden ze  in 2015 al 44 procent  van de markt in handen. De groei in landen als  Turkije, Polen en Denemarken groeide het marktaandeel van Aldi en Lidl tussen 2000 en 2015 met 46, respectievelijk 21 en 21 procent.

 

 

 

Reageer op dit artikel