nieuws

AH start actie met astronaut André Kuipers

Formules 7500

AH start actie met astronaut André Kuipers

ZAANDAM – Albert Heijn start in samenwerking met André Kuipers een landelijke spaaractie rondom het thema ruimtevaart.

Voor de campagne is gebruik gemaakt van zogeheten AR- en VR-technieken (augmented- en virtual-reality). Vanaf 15 mei zijn er in de winkels van de marktleider plaatjes, een verzamelalbum, VR-brillen, en een speciale André Kuipers flightsuit (werktenue) te verzamelen. Bij besteding van €10 ontvangen klanten een set met daarin vier plaatjes. In totaal zijn er 160 exemplaren met feiten en weetjes, waarvan 23 met zogenoemde VR en AR-belevingen. De campagne luidt ‘reis door de ruimte met André Kuipers’ en duurt in totaal vier weken.

Gevoel er zelf bij te zijn

Eenmaal de bril op, gaat de gebruiker met behulp van VR samen met André Kuipers de ruimte in. De astronaut leert de drager van de bril in woord en beeld alles over de ruimtevaart. Door de bewegende beelden krijgt men het gevoel zich in de ruimte te bevinden. De cardboard VR-brillen zijn verkrijgbaar in de winkel voor €2,49. Het verzamelalbum voor de plaatjes is verkrijgbaar voor €0,99 en is in de eerste week gratis bij aankoop van de bonusaanbieding op de voorkant van de folder.

Albert Heijn  lanceert ruimtevaart app

Ook lanceert Albert Heijn een AH ruimtevaart app, die is vanaf 15 mei gratis te downloaden voor iOS en Android. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de AR-techniek. Door de plaatjes met de smartphone te scannen, gaan kinderen samen met André Kuipers naar verschillende plekken van het zonnestelsel en komen de plaatjes als het ware tot leven.

Educatie speelt een grote rol

Educatie staat volgens zowel Albert Heijn als André Kuipers centraal in de actie. Doel is om kinderen naar eigen zeggen te laten zien hoe boeiend ruimtevaart, wetenschap en techniek zijn en hoe kwetsbaar onze planeet is. Kuipers: ‘Dit jaar bestaat ruimtevaart 60 jaar, een mooie gelegenheid om met dit thema groots uit te pakken. Zelf heb ik een Albert Heijn verzamelalbum over techniek uit 1953, een tijd waarin ruimtevaart nog niet eens bestond. Vanuit mijn missie om kinderen te laten zien hoe boeiend ruimtevaart, wetenschap en techniek zijn en hoe kwetsbaar onze planeet is, heb ik Albert Heijn benaderd met de vraag of ze een spaaractie rondom ruimtevaart en duurzaamheid interessant zouden vinden. Dit past in hun prachtige, jarenlange traditie. Ik ben er trots op dat we samen deze campagne hebben kunnen vormgeven en hoop dat veel kinderen er op speelse wijze veel van zullen leren.’

Reageer op dit artikel