nieuws

AH en Mediamarkt toekomstbestendigst

Formules 2475

AH en Mediamarkt toekomstbestendigst

AMERSFOORT – Albert Heijn en Media Markt zijn de meest toekomstbestendige retailers van Nederland.

Dit blijkt uit de retail ranking 2017, een initiatief van onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy. Bij dit jaarlijkse onderzoek zijn ruim 4800 consumenten betrokken. Nederlandse consumenten hebben hun mening gegeven over 173 retailers.

Toekomstbestendigheid van retailer

Drie factoren bepalen de toekomstbestendigheid van een retailer. Dit zijn een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om veel traffic te genereren. Albert Heijn, ANWB, Coolblue, Douglas, IKEA, Kruidvat en Media Markt presteren hierop het beste en vormen daarom de top van de ranking. Albert Heijn is toekomstbestendig doordat zij veel traffic weet te genereren, onmisbaar is voor de klant en de klant erg blij van ze wordt, laat Q&A Research & Consultancy weten.

Meer retailers maken klanten blij

Het aantal retailers dat niet in staat is klanten blij te maken is aanzienlijk gedaald. In 2016 bedroeg dit percentage nog 30 procent en dit is gedaald naar 18 procent. 72 procent van de retailers maakt klanten een beetje blij en 10 procent maakt klanten écht blij. Lush, Rituals, IKEA, Decathlon en Action weten de grootste glimlach op het gezicht van de consument te laten verschijnen. Retailers als Kwantum, Kijkshop en Trekpleister scoren het laagst op klantblijheid.

Onmisbaarheid van retailers

Voor bijna één op de tien retailers zal hun afwezigheid niet als een probleem worden ervaren. Voor 17 procent van de retailers geldt dat ze écht onmisbaar zijn. Action, Albert Heijn, Wereldwinkel en Kruidvat zijn winkels die de consument zal missen wanneer deze het winkellandschap verlaten. Perry en Kwantum zullen niet zo snel gemist worden.

Investeren in uitstraling en beleving

In het onderzoek is per retailer gevraagd wat het belangrijkste verbeterpunt is. Prijs (57 procent) en samenstelling van het assortiment (21 procent) zijn de meest genoemde verbeterpunten. Opvallend is dat meer dan 10 procent de retailer de opdracht geeft te investeren in uitstraling in beleving. Deze oproep is het grootst bij Trekpleister, Wibra, Media Markt, Kwantum en Bristol. Deze retailers kunnen een voorbeeld nemen aan Rivièra Maison, Dille & Kamille, Sissy Boy en Scotch & Soda. Deze retailers blinken volgens de consument het meest uit in uitstraling en beleving.

Loyaliteit van klanten

Ondanks dat retailers beter presteren is er sprake van een daling van de klantloyaliteit. Voor 77 procent van de retailers is het onwaarschijnlijk dat een klant de eerstvolgende aankoop weer bij hen doet. In 2016 was dit aandeel nog 70 procent. Retailers die laag scoren op klantloyaliteit zijn Vila Clothes, Steps, Front Runner en Trendhopper. Retailers die daar goed op presteren zijn Albert Heijn, Action, Rituals en Eye Wish Opticiens.

Het aantal klanten dat online bij Action wil kopen stijgt sterk

Consumenten verwachten steeds vaker dat ze online kunnen bestellen bij een retailer. Daarom heeft inmiddels 86 procent van de retailers een webshop. 14 procent heeft nog geen webshop. Dit betreft onder meer Primark, Six, Toys XL en Action. Hiermee voldoen ze niet aan de verwachting van een toenemend aandeel van hun klanten. Bij Action wilde vorig jaar één op de vier klanten online kunnen bestellen en dat is gestegen naar 32 procent. Het aantal klanten dat bij Primark online wil kopen stijgt van 45 procent naar 60 procent.

 

Reageer op dit artikel