nieuws

Lidl praat met bemiddelaar in goede doelen

Formules 1801

Lidl praat met bemiddelaar in goede doelen

ROTTERDAM – In de strijd tegen voedselverspilling is Neighbourly in Nederland in gesprek met Lidl en drie andere supermarktketens. De sociale onderneming wil goede doelen koppelen aan de supermarkten.

Neighbourly startte in augustus 2014 in de UK en heeft daar samen met onder meer Lidl en 550 vestigingen van Marks & Spencer voor 1,3 miljoen maaltijden voedsel gedoneerd aan liefdadigheidspartijen.

Gestart met pilot in Rotterdam-Charlois

In Nederland is Neighbourly nu kleinschalig gestart in Rotterdam-Charlois. Vijf donerende lokale supermarkten zijn daar in een pilot door de sociale onderneming gekoppeld aan liefdadigheidsinstellingen, waardoor nu al veel overtollig voedsel is gedoneerd aan goede doelen. Zij hebben gezamenlijk in enkele maanden meer dan 6500 maaltijden gedoneerd.

Ambitie is samenwerken op landelijk niveau

‘Onze ambitie is na deze pilot de stap te maken naar samenwerking met supermarkten op landelijk niveau. Hiervoor hebben we de eerste contacten gelegd’, laat woordvoerder Berend Maten weten namens Neighbourly. Hij bevestigt dat er  gesprekken gaande zijn met in ieder geval Lidl en drie andere, niet bij naam genoemde ketens.

Proef met Jumbo, Coop, Plus en MCD

In het Rotterdamse stadsdeel Charlois loopt tot half mei de proef met twee Jumbo’s, een Coop, een Plus en een MCD. De deelnemende Plus-ondernemer Arnold Both ziet het Neighbourly-project vooral als een voorbeeld van hoe ondernemers en burgers anders moeten denken en samenwerken. Eén van de deelnemers is ook Jumbo Groenewegen. Jacqueline Groenewegen doneert zes dagen per week voedseloverschot aan de stichting Isaak & de Schittering dankzij bemiddeling en ondersteuning in het proces van Neighbourly. ‘Het loopt goed en zo krijgt voeding, dat over de houdbaarheidsdatum gaat, een tweede kans. Het geeft mij een goed gevoel,’ zegt Groenewegen.

Start in stadsdeel Feijenoord

‘Omdat het goed loopt gaan we binnenkort ook in het stadsdeel Feijenoord van start met een soortgelijke pilot’, zegt Maten. Hij verwacht ook veel van de gesprekken met ketens op landelijk niveau. ‘Op hoofdkantoorniveau kunnen we een overzicht geven van alle donaties van filialen, met de details. Er kan centraal worden vastgesteld welke voedselcategorie wel of niet mag worden gedoneerd. De donaties kunnen ook worden getraceerd. Hierdoor is het donatieproces controleerbaar en efficiënt te schalen naar honderden filialen.’

Een interview met Jumbo-ondernemer Groenewegen is terug te vinden in Distrifood van 15 april. 

Reageer op dit artikel