nieuws

Opgelicht waarschuwt voor nepacties AH

Formules 13875

Opgelicht waarschuwt voor nepacties AH
Voorbeeld van een nepmail Bron: Tros/Avro Opgelicht

HILVERSUM – Het tv-programma Opgelicht van Avro/Tros waarschuwt voor nepacties waarbij de naam van Albert Heijn wordt gebruikt.

‘Heb je een e-mail ontvangen waarin staat dat jouw AH bonuskaart is geselecteerd om een cadeaubon van €500 te winnen? Let dan goed op! Deze e-mail is niet afkomstig van Albert Heijn’, waarschuwt het tv-programma  Tros Opgelicht op zijn website.

Mails met nepacties

Geregeld gaan er mails rond die zogenaamd afkomstig zouden zijn van AH en ook wel van andere supermarktformules. In de mails wordt beweerd dat de ontvanger kans maakt op een cadeaukaart. In de huidige AH-variant staat dat het bonuskaartnummer van de ontvanger is gekozen en dat die kans maakt op een cadeaubon ter waarde van €500.

Pagina lijkt op website AH

In de mail wordt gevraagd op een link te klikken om deelname te bevestigen. De link verwijst naar een pagina die lijkt op een website van Albert Heijn. Daar wordt om gegevens gevraagd. Ook dient men akkoord te gaan met allerlei voorwaarden. In deze voorwaarden staat onder meer dat diverse sponsors contact mogen opnemen via post, sms, telefoon en/of e-mail. Dit betekent dat diegene die akkoord gaat een hele hoop spam en ongewenste telefoontje kan verwachten.

Vervolg zendingen

Bij de huidige nepactie kan aan het eind een proefpakket vitaminetabletten worden aangevraagd. Tros Opgelicht adviseert daar niet op in te gaan. In de voorwaarden staat dat je verplicht zes vervolgzendingen moet afnemen, met een totale waarde van € 179,70, tenzij je jezelf binnen 21 dagen na ontvangst afmeldt. Vaak blijkt het afmelden in praktijk niet gemakkelijk of zelfs onmogelijk bij dit soort acties.

Door te klikken op een link in de mail verzamelen de oplichters veel informatie

Ook AH waarschuwt

Ook Albert Heijn waarschuwt op zijn website voor dit soort nepacties. ‘Er zijn regelmatig winacties in omloop via Facebook, e-mail, SMS of WhatsApp die zogenaamd van Albert Heijn zijn en waarin gevraagd wordt naar jouw gegevens. Veel hiervan zijn nep, en zijn bedoeld voor Spam- en phishing doeleinden, of om je te binden aan betaalde diensten. In deze nepacties wordt vaak een waardebon van Albert Heijn ter waarde van €100, €250 of €500 of soortgelijke bedragen aangeboden. Ook word je soms gevraagd mee te doen aan een online of SMS spel.’

Hoe nepacties herkennen

AH waarschuwt niet allen daar niet op in te gaan maar geeft ook tips hoe echte mails van de supermarktketen kunnen worden herkend. Berichten van Albert Heijn zelf eindigen altijd met @nieuwsbrief.ah.nl of @ah.nl.

Reageer op dit artikel