nieuws

Spar gooit roer om in stijl en folderbeleid

Formules 3967

Spar gooit roer om in stijl en folderbeleid
Susanne Kroon & Sjaak Kranendonk van Spar.

WAALWIJK – Spar introduceert de komende maanden een nieuwe huisstijl. Een nieuwe pay-off, ‘je vindt het bij Spar’, en een halvering van de folderfrequentie moeten voor nieuwe groei zorgen.

Spar wil met de nieuwe communicatiestrategie zijn naar eigen zeggen ‘unieke positie’ in retailland duidelijker maken. De oude pay-off, ‘Mijn buurt, mijn Spar’, voldeed volgens commercieel directeur Susanne Kroon niet meer. ‘Het is lastig om die op de verschillende formats die we hanteren, te plakken’, zegt ze.

Spar: af van het ‘prijsje/plaatje-verhaal’

De nieuwe stijl moet eind derde kwartaal overal zichtbaar zijn. Een belangrijke verandering is een nieuwe folder, die elke twee weken verschijnt in plaats van wekelijks. ‘We wilden af van het ‘prijsje/plaatje-verhaal’’, aldus Kroon. ‘De folder moet meer inspiratie bieden, op een Spar-manier.’

Spar vrachtwagen

Volop nieuwe city stores en buurtwinkels

Spar is verder op koers met het openen van city stores en het ombouwen van buurtwinkels naar de 3.0-formule. Van die laatste formule worden volgens algemeen directeur Sjaak Kranendonk momenteel elke week één of twee winkels ge- of heropend, waardoor de teller eind 2017 tussen de 70 en 80 ligt, waaronder meerdere voormalige Attent-winkels. Eerder sprak Spar de ambitie uit om eind dit jaar daarnaast 50 city stores te hebben. Dat doel wordt gehaald.

Spar vrachtwagens

‘Omzetgroei city stores overstijgt de markt’

De city stores dragen volgens Kranendonk voor een belangrijk deel bij aan de groei van Spar. De omzetgroei overstijgt die van de markt en ligt dit jaar vooralsnog op 10 procent. Voor Spar betekenen de huidige ontwikkelingen een bevestigend antwoord op de vraag die de directie zich een aantal jaren geleden stelde: is er nog ruimte voor Spar in het retaillandschap? Kranendonk: ‘Ik denk niet dat we marktontwikkelingen sneller doorhadden, maar we hebben het wel sneller opgepakt. Dat had te maken met de uitgangspositie die we toen hadden, die niet sterk was. We hebben moeten investeren en durfden harde keuzes te maken. Het is mooi om te zien dat we nu groei kunnen creëren.’

Het volledige interview met Susanne Kroon en Sjaak Kranendonk staat in Distrifood 13 die 1 april verschijnt. Abonnees kunnen dit nummer ook digitaal lezen.
Hier kunt u abonnee worden.

Reageer op dit artikel