nieuws

Rijke families steken 100 miljoen in Picnic

Formules 9164

Rijke families steken 100 miljoen in Picnic

AMSTERDAM – Picnic krijgt een flinke kapitaalinjectie. Rijke families steken een totaalbedrag van €100 miljoen in de online supermarkt.

Dat heeft Picnic dinsdagochtend tijdens een persconferentie bekendgemaakt. Tot de geldschieters behoort NPM Capital zijn, het investeringsbedrijf van de familie Fentener van Vlissingen. De andere partijen zijn De Hoge Dennen, Hoyberg en Finci. Laatstgenoemde partij is gekoppeld aan Boni, de supermarktketen met wie Picnic al sinds de start samenwerkt. De Hoge Dennen is van familie De Rijcke, bekend van de voormalige supermarktketen Groenwoudt. Het totale investeringsbedrag bedraagt volgens De Telegraaf een van de grootste investeringen in een Europese start-up.

Bewuste keuze voor Nederlandse fondsen

Volgens mede-oprichter Joris Beckers heeft Picnic bewust gezocht naar ondernemende families voor een langdurende samenwerking. Ook is er bewust gekozen voor Nederlandse familiefondsen. Beckers: ‘We zijn niet trots op het bedrag, maar wel op deze werkwijze.’ De fondsen krijgen volgens hem een significant minderheidsaandeel in het bedrijf.

Michiel Muller in gesprek met Distrifood-redacteur Edwin Rensen

10.000 nieuwe banen, 2.000 bezorgwagens

Picnic wil de miljoenen gebruiken om flink uit te breiden. De formule wil in de komende drie tot vijf jaar in het hele land actief worden. Dat levert 10.000 nieuwe banen op, laat het bedrijf weten. Er moeten vijf distributiecentra komen, en zo’n 70 hubs. Op termijn rijden er 2.000 Picnic-autootjes door het land.

‘Geen cent naar oprichters’

Een van de andere mede-oprichters, Michiel Muller, meldde op de persconferentie verder dat Picnic de afgelopen maanden ‘als een raket is gegroeid.’ Ook is de websuper populair onder klanten. ‘Veel klanten gaan met onze runners op de foto en plaatsen dit op Facebook.’ Het feit dat klanten exact weten hoe laat de runners hun boodschappen komen bezorgen, draagt bij aan de succesfactor, aldus Muller. Voorlopig blijft Picnic in z’n bezorggebieden werken met wachtlijsten. ‘Maar eenmaal binnen, loopt het perfect.’ Wel is het bezorgproces volgens hem niet altijd even makkelijk. ‘Soms is het lastig: waar mag je met de wagentjes rijden, je hebt te kampen met busbanen. We zijn wel afhankelijk van gemeenten die mee moeten denken.’ Ook is het een uitdaging om voldoende geschikte medewerkers met kwaliteit te vinden.

Beckers: dit is wereldnieuws

Joris Beckers, laat weten dat Picnic klanten trekt uit alle lagen van de bevolking, en dat de klantwaardering ‘extreem hoog’ is. Ook meldt Beckers dat van het opgehaalde geld ‘geen cent’ naar de oprichters gaat, maar dat alles in het project wordt gestoken. Beckers spreekt van ‘wereldnieuws’.

Picnic breidt uit in april

Vorige maand maakte Picnic al een aantal uitbreidingen van z’n bezorggebied bekend. Met ingang van 2 april worden boodschappen bezorgd in Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn. In diezelfde maand gaat de websuper ook van start in Ede, Veenendaal en Bennekom. De uitbreiding is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic. In de loop van dit jaar volgen nog tien tot vijftien nieuwe steden, waaronder Apeldoorn, Gouda, Lelystad en Zoetermeer. Ook staat de opening van een groter distributiecentrum in Utrecht op de planning.

Picnic

Groei in startplaats Amersfoort

Picnic bezorgt inmiddels met 90 wagentjes de boodschappen bij 25.000 klanten in Amersfoort, Leusden, Soest, Utrecht, Maarssen en Almere. De nieuwe bezorgdienst slaat in ieder geval aan in Amersfoort, zo bleek onlangs uit het Koopstromen Onderzoek 2016 van I&O Research. Het aantal mensen dat online zijn dagelijkse boodschappen doet steeg dat jaar het hardst in Amersfoort, de stad waar Picnic anderhalf jaar geleden begon. Volgens Michiel Muller gaat de omzet in Amersfoort dit jaar richting de €20 miljoen.

Reageer op dit artikel