nieuws

Plus: online goed voor 2 procent van omzet

Formules 1705

Plus: online goed voor 2 procent van omzet

UTRECHT – De online omzet van Plus is in 2016 hard gegroeid. Eind vorig jaar waren de online verkopen al goed voor zo’n 2 procent van de omzet van de supermarktcoöperatie.

Dat heeft topman Jan Brouwer van Plus Retail in een toelichting op de jaarresultaten van het bedrijf tegenover Distrifood gezegd.

Eind dit jaar 3 procent van omzet

Brouwer zei te verwachten dat de online activiteiten eind dit jaar goed zijn voor 3 procent van de totale omzet van Plus. Klanten kunnen inmiddels bij 240 van de in totaal 261 Plus-supermarkten online bestellen, terwijl ruim de helft van de vestigingen (150) een ophaalpunt bij de winkel heeft. Plus werkt daarnaast hard aan het verbeteren van de app die afgelopen jaar werd geïntroduceerd.

Nog altijd verliesgevend

Net als bij andere supermarktketens zijn de e-commerce-activiteiten bij Plus nog altijd verliesgevend. Maar volgens Brouwer moet online niet geïsoleerd worden beoordeeld. ‘De impact van online reikt verder dan het kleine omzetaandeel. We praten over 10 tot 15 procent van het totale aantal klanten dat wel eens online besteld. Die kun je niet negeren. Bovendien gaat het uiteindelijk om de mix. We hebben wel meer verliesgevende activiteiten in de winkels. Denk maar eens aan emballage of de verkoop van zuivel.’

Reageer op dit artikel