nieuws

Hoogvliet ‘verpakt’ gember met laserlicht

Formules 3174

Hoogvliet ‘verpakt’ gember met laserlicht

ALPHEN AAN DEN RIJN – Hoogvliet gaat als eerste Nederlandse supermarktketen gebruik maken van laserlicht om de gember en avocado’s te merken. Hiermee wordt bespaard op plastic verpakkingen.

Hoogvliet gaat in samenwerking met Eosta in al haar vestigingen biologische gember en avocado’s merken met zogeheten ‘natural branding’. De supermarktketens Ica en Rewe in respectievelijk Zweden en Duitsland gingen Hoogvliet voor.

Besparing 67.000 verpakkingen

Natural branding is een manier om biologische groente en fruit te merken met laserlicht. Dit levert voor Hoogvliet ten opzichte van eerdere jaren een besparing van 67.000 plastic verpakkingen op, meldt de keten in een nieuwsbericht.

Onderscheidend van gangbare avocado’s

Biologische avocado’s in de supermarkt worden meestal verpakt in plasticfolie, omdat ze onderscheidend moeten zijn van gangbare avocado’s die los worden verkocht. Hetzelfde geldt voor gember, zoete aardappels en vele andere biologische producten. Stickers zijn ook een optie, maar laten vaak los, en gebruiken papier, inkt en lijm.

Gemerkt met laserlicht

Bij natural branding worden groente en fruit gemerkt met laserlicht. Hierbij wordt alleen  wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. De contactvrije methode is goedgekeurd door certificeringsorganisatie SKAL, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1 procent van de energie benodigd voor een sticker aldus Hoogvliet.

Duurzaam

Eosta verwacht veel plastic en energie te gaan besparen met deze nieuwe manier van merken. Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Eosta: ‘De meest duurzame vorm van verpakken is niet verpakken. Maar in de praktijk was dit moeilijk te realiseren, vanwege de verplichting om onderscheid te maken tussen bio en niet-bio. Nu wordt het toch mogelijk.’

Reageer op dit artikel