nieuws

Groei klantenkring Jumbo en Lidl stokt

Formules 6929

Groei klantenkring Jumbo en Lidl stokt

DONGEN – De explosieve groei van de klantenkring van Jumbo en Lidl is tot stilstand gekomen. Bij Aldi is zelfs sprake van een teruggang. Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau GfK naar buiten zijn gebracht.

Albert Heijn heeft, niet onverwacht, de grootste klantenkring. Van alle huishoudens in Nederland heeft 87,4 procent in 2016 weleens boodschappen gedaan bij Albert Heijn. In 2008 lag dit percentage nog maar op 82,9 procent.

Einde aan serie stijgingen

De ketens met de snelste groei van de klantenkring waren de afgelopen jaren echter vooral Jumbo en Lidl. Bij de formule uit Veghel deed in 2008 nog maar 29 procent van de huishoudens boodschappen. Anno 2015 was dat percentage, mede door de overnames van Super de Boer en C1000, opgelopen naar 67,7 procent. Afgelopen jaar kwam echter een einde aan deze serie stijgingen en nam de klantenkring van Jumbo licht af naar 67,6 procent van de Nederlandse huishoudens. Bij Lidl is een soortgelijke ontwikkeling te zien. In 2008 kwam 55,3 procent van de huishoudens bij de prijsvechter over de vloer. In 2015 was dit opgelopen tot 71 procent, maar in 2016 kwam Lidl nog maar uit op 70,2 procent.

Niet te stevige conclusies

Volgens research director Joop Holla van GfK moeten hieruit niet te stevige conclusies worden getrokken. ‘Klantenkring is maar één van de factoren die een rol speelt bij het succes van een formule. Je kunt ook groeien door verbetering van de klantentrouw. Klanten verleiden een groter deel van hun boodschappenbudget bij jou uit te geven. We weten uit onderzoek dat bijvoorbeeld omnichannelklanten trouwer zijn aan een formule dan klanten die alleen in de winkel komen.’

Klantenkring Aldi kleiner

Volgens de cijfers van GfK werd de klantenkring van Aldi, 54,4 procent, een stuk kleiner in 2016. Een jaar eerder lag dit percentage nog op 56,8 procent. Bij Plus, de nummer vijf in klantenkring, groeide dit percentageafgelopen jaar van 28,8 naar 29,1 procent van de huishoudens.

Klantentrouw supermarktklanten toegenomen

De klantentrouw van Nederlandse supermarktklanten is de afgelopen jaren wel toegenomen. In 2008 bezocht het gemiddelde Nederlandse huishouden op jaarbasis nog 4,53 supermarkten. In 2016 daalde dat cijfer naar 4,32 supermarkten. Deze daling valt echter vooral te verklaren uit het verdwijnen van C1000 en Super de Boer uit de markt. Zo winkelde in 2008 nog 53,5 procent van de huishoudens wel eens bij C1000 en 33,9 procent bij Super de Boer.

Reageer op dit artikel