nieuws

Albert Heijn voert winstgevendheid op

Formules 7376

Albert Heijn voert winstgevendheid op

ZAANDAM – De onderliggende operationele marge van de winkels van Ahold Delhaize in Nederland steeg in het vierde kwartaal van het afgelopen jaar naar 5,4 procent.

Dat blijkt uit de presentatie rond de jaarcijfers van Ahold Delhaize. Volgens de onderneming nam de onderliggende operationele marge met 4 procent toe voor Nederland wanneer Bol.com buiten beschouwing wordt gelaten. Hoewel in deze cijfers ook ketens als Gall & Gall en Etos zit, wordt de bulk van de omzet en de winst bij de supermarkten van Albert Heijn geboekt.

Meer synergie en minder uitgaven aan promoties

De toename van de winstgevendheid wordt toegeschreven aan meer synergie en minder uitgaven aan promoties. Voor alle bedrijvigheid van Ahold Delhaize in Nederland, dus inclusief Bol.com, daalde de netto-omzet met 1,1 procent naar 3,2 miljard euro. Wanneer het effect van de 53e week een jaar eerder buiten beschouwing wordt gelaten blijft een omzetstijging van 7,5 procent over. De onderliggende ebitda steeg met 7 procent naar 230 miljoen euro. De autonome omzetgroei bedroeg 6,6 procent.

Heel 2016

Voor het hele jaar nam de Nederlandse omzet van Ahold Delhaize met 3,1 procent toe tot iets meer dan 13 miljard euro. De onderliggende ebitda nam met 9,2 procent toe tot 917 miljoen euro, terwijl de onderliggende operationele marge op 4,8 procent uitkwam. De autonome omzetgroei bedroeg 4,1 procent.

Omzetrecords voor Bol.com en AH.nl

Ahold Delhaize meldt verder nog dat de omzet van Bol.com in 2016 door de grens van 1 miljard euro is gebroken. Voor AH.nl wordt gemeld dat ook hier een recordomzet is geboekt en dat in de week rond Kerstmis meer dan 1 miljoen mensen per dag de website bezochten. De accuratesse van bestellingen werd verhoogd naar 99,6 procent.

Reageer op dit artikel