nieuws

Wakker Dier richt pijlen op Hoogvliet

Formules 1664

Wakker Dier richt pijlen op Hoogvliet

AMSTERDAM – Wakker Dier start een campagne tegen het grote aantal kiloknallers in het schap bij Hoogvliet.

Met een reclamecampagne, in de regio waar veel Hoogvliet winkels zijn gevestigd, wil Wakker Dier het dierenleed achter de vleesaanbiedingen laten zien.

Autootje met twee posters

Zo rijdt er onder andere een autootje met achterop twee posters langs verschillende Hoogvliet winkels. Op een van de posters prijkt de plofkip, die goedkope kipfilet levert. ‘Op de andere is te zien hoe varkensstaartjes van jonge biggetjes onverdoofd worden afgesneden met een gloeiende draad, zodat de varkens hun leven lang in een krap, kaal hok gehouden kunnen worden’, aldus woordvoerder Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Hoogvliet bovenaan ranglijst

Hoogvliet wordt in deze campagne aangesproken omdat zij bovenaan de kiloknaller-ranglijst van Wakker Dier eindigt. Voor de ranglijst kijkt Wakker Dier welke supermarktketen de meeste kiloknallers heeft. Hilhorst: ‘Dan gaat het om folderplaatsingen met keurmerkloos vlees én wie in relatieve zin het hardst kiloknalt, dat betreft dus de keten met het hoogste percentage keurmerkloos vlees.’

Laatste kwartaal van 2016

De supermarkt die de hoogste cumulatieve ranking heeft, eindigt bovenaan en kan rekenen op de aandacht van Wakker Dier. Over het laatste kwartaal van 2016 was dit Hoogvliet. Hier was in die periode meer dan 85 procent van de vleesaanbiedingen een kiloknaller.

Grote bezwaren tegen definitie Wakker Dier

Verschillende supermarktketens lieten eerder aan Distrifood weten grote moeite te hebben met de definitie die Wakker Dier sinds enige tijd hanteert als het gaat om kiloknallers. Emté en Plus noemen het misleidend. Zo wordt een diervriendelijk concept, als Natuurvlees van Emté, tot afschuw van de formules ook ingedeeld bij de kiloknallers. Puur vanwege het gegeven dat dit vlees geen erkend dierenwelzijnskeurmerk draagt en in een folder wordt vermeld.

Geloofwaardigheid in het geding

Een beslissing die zorgde voor verbazing bij onder meer Plus. ‘Wakker Dier geeft het begrip kiloknaller van de ene op de andere dag een andere betekenis, namelijk van vleesaanbiedingen onder de €4,12 per kilo, naar vleesaanbiedingen zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dit komt de geloofwaardigheid richting de consument niet ten goede’, zei Plus-woordvoerder Debbie Huisman vorig jaar tegen Distrifood.

Reageer op dit artikel