nieuws

Sterke groei Ahold Delhaize in Nederland

Formules 2314

Sterke groei Ahold Delhaize in Nederland

ZAANDAM – Ahold Delhaize heeft vooral dankzij sterke vooruitgang in Nederland, de omzet vorig kwartaal zien groeien.

Dat maakte het Nederlands-Belgische moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com donderdag bekend. Dat maakte het Nederlands-Belgische moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com donderdag bekend.

Omzetgroei

Ahold Delhaize boekte vorig kwartaal een totale omzet van €15,5 miljard. Dat was bijna 3 procent meer dan een jaar eerder, als wisselkoerseffecten en verschillen in aantal koopdagen buiten beschouwing worden gelaten. In Nederland werd een vergelijkbare groei van 6,6 procent gerealiseerd, onder meer door een sterke toename van de verkopen via internet. Dat gold zowel voor de bestellingen bij bol als voor de boodschappen die Albert Heijn via zijn internetwinkel verkocht. Albert Heijn wist mede dankzij het sterke laatste kwartaal zijn marktaandeel in 2016 licht te vergroten, meldde het moederbedrijf zonder op concrete cijfers in te gaan.

Delhaize doet het goed in VS

In de Verenigde Staten, de grootste markt van het fusiebedrijf, deed vooral Delhaize het goed met een plus van 2 procent. De Amerikaanse winkels van Ahold zagen de verkopen een fractie dalen. In heel 2016 wist Ahold Delhaize de omzet met ruim 3 procent op te voeren, naar €62,3 miljard. Het concern hield vast aan zijn verwachtingen voor de verdere financiële resultaten van 2016, die op 1 maart worden gepresenteerd. Daarbij wordt onder meer gerekend op een lichte verbetering van de operationele winstmarge ten opzichte van 2015.

 

Reageer op dit artikel