nieuws

Stap klaagt AH aan om stadion van bierkratten

Formules 3293

Stap klaagt AH aan om stadion van bierkratten
Het door Stap gelaakte stadion in het AH-filiaal. Foto: Stap

AMSTERDAM – Stap, een kennisorganisatie op het gebied van alcoholbeleid, heeft bij de Reclamecode Commissie (RCC) een klacht tegen Albert Heijn ingediend omdat de keten op onverantwoorde wijze reclame voor bier zou maken.

Volgens Stap maakt een filiaal van AH In Maarssen op een te opzichtige manier reclame voor bier. Vorige week bouwde dit filiaal een stadion na met bierkratten van Amstel. Flesjes en blikjes bier dienden als spelers op het veld. In november ging dit filiaal ook al eens over de schreef, volgens Stap. Toen stond er bij de ingang een opvallende toegangspoort opgesteld die gebouwd was van vijftig kratten Heineken. Een klacht die Stap toen daarover indiende bij de RCC was volgens de commissie niet tegen de regels.

Alcohol en sport

Stap heeft over de nieuwe reclame-uiting met een ‘bierstadion’ een klacht ingediend bij de RCC. De formele klacht heeft betrekking op de associatie die tussen alcohol en actieve sportbeoefening wordt uitgebeeld. De flesjes en blikjes op het ‘veld’ stellen volgens Stap immers  voetbalspelers voor. Overigens zijn in het verleden, meestal rond grote toernooien, wel vaker bierstadions door supermarkten gebouwd.

Kinderen geconfronteerd met alcohol

Stap stelt dat deze vorm van reclame voor alcohol niet door de beugel kan en onverantwoord is. ‘In de eerste plaats worden op deze wijze kinderen en jongeren zonder enige vorm van terughoudendheid met alcoholreclame geconfronteerd. In de tweede plaats associeert Albert Heijn bij de tweede actie zeer nadrukkelijk alcoholgebruik met sportbeoefening’, klaagt Stap in een persbericht. De reclameactie negeert daarmee volgens Stap het toenemende besef dat ook het gebruik van beperkte hoeveelheden alcohol gezondheidsschade met zich meebrengt.

Alcohol uit de supermarkt

Volgens Stap illustreert de actie van dit filiaal van Albert Heijn de relevantie van het advies van tien gezondheidsorganisaties. Die stellen in het Alcoholmanifest voor om de verkoop van alle alcoholhoudende dranken uit de supermarkt te weren.

Reageer op dit artikel