nieuws

Jumbo neemt ook AC Restaurants over

Formules 6047

Jumbo neemt ook AC Restaurants over
Foto: Wikipedia

VEGHEL – Jumbo versterkt zijn positie langs de snelweg met de overname van AC Restaurants. De overgenomen restaurants worden omgebouwd naar Jumbo-formule La Place.

Investeerder GR8 Investments, een investeringsvehikel van drie kleinkinderen van de oprichters van hotel- en restaurantketen Van der Valk, maakte maandag bekend de achttien AC Restaurants te hebben verkocht aan La Place. GR8 nam de achttien Nederlandse snelwegrestaurants van AC afgelopen november over van het Italiaanse horecabedrijf Autogrill.

Nieuwe formule voor de hotels

Ook zeven hotels, vijf Burger King-restaurants en twee Starbucks-zaken waren onderdeel van de overeenkomst ter waarde van 22,7 miljoen euro. Deze blijven in handen van GR8, waarbij de hotels worden omgebouwd naar een nieuwe formule in het driesterrensegment. Volgens de investeerder zijn de meeste hotelketens de afgelopen tijd opgeschoven richting het viersterrensegment en verder. GR8 ziet daardoor juist in het driesterrensegment een gat in de markt.

Restaurantketen opgericht door Albert Heijn

Hoeveel La Place, dat in handen is van Jumbo, voor de AC Restaurants betaalt, is niet bekendgemaakt. Al in november was bekend dat GR8 in overleg was met Jumbo over de overname van een aantal restaurants. AC Restaurants heeft al een verleden in de supermarktwereld. De naam staat voor Albert’s Corner en de keten werd ooit opgericht als dochteronderneming van Albert Heijn. De eerste restaurants opende de deuren in 1961.

Kruispunt tussen supermarkten en horeca

Voor Jumbo betekent dit een verdere uitbreiding binnen foodservice. Het is nog geen jaar geleden dat het supermarktbedrijf verraste met de overname van La Place vanuit de failliete boedel van warenhuisconcern V&D. Jumbo beweegt zich al langer op het kruispunt tussen supermarkten en horeca. De drie Jumbo Foodmarkten zijn daar de bekendste uiting van.

Veel synergievoordelen met Jumbo

In de Distrifood-bijlage De Top vertelt topman Frits van Eerd hoe blij het bedrijf was met de overname van La Place. ‘Intern en extern is de de overname van deze icoon op het gebied van foodhoreca met veel gejuich ontvangen. We zien een enorme potentie in het verde rop de kaart zetten van La Place en het benutten van allerlei synergievoordelen met Jumbo. De restaurantketen sluit naadloos aan bij onze ambitie om klanten alelen het allerbeste te bieden op het gebied van food en serviceniveau en daarmee hun verwachtingen te overtreffen.’

Reageer op dit artikel