nieuws

Marktaandeel AH stijgt naar 35,2 procent

Formules 7798

Marktaandeel AH stijgt naar 35,2 procent

ZAANDAM – Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2016 uitgekomen op 35,2 procent. Dat is 0,2 procentpunt meer dan een jaar eerder.

Dat meldt Albert Heijn in een persbericht. De marktleider baseert zich op cijfers van onderzoeksbureau Nielsen en zegt dat het over het hele jaar gaat.

Vernieuwingsmotor

In een toelichting op de cijfers zegt AH dat de toename van het marktaandeel vooral te danken is aan de vernieuwingsmotor die volop draait bij Albert Heijn’. Het bedrijf wijst onder meer op ‘een fors aantal vernieuwende producten, zoals bloemkoolrijst, groentefriet en verse groente- en fruitspreads’. In totaal zijn 1100 nieuwe eigen merk producten geïntroduceerd en 1200 zijn er verbeterd. AH claimt ook dat in producten als yoghurt, vla, ketchup en koekjes het suikergehalte  tussen de 10 en 40 procent is gereduceerd.

Vernieuwingen in de formule 

AH wijst ook op vernieuwingen in de formule. Zo is de agf-afdeling flink op de schop genomen. ‘Het assortiment is per winkel nog beter toegespitst op het locale marktgebied en de hele afdeling heeft een heel nieuw aanzien gegeven met als doelstelling: het klanten makkelijker maken om voor gezond te kiezen’, aldus AH.

Choose it yourself

AH wijst ook op vernieuwingen bij de XL-formule.  Het bedrijf noemt onder meer  verse vis op ijs en een sappen- en yoghurtbar en ‘choose it yourself’-concepten zoals kruiden plukken in de kruidentuin, schaal- en schelpdieren scheppen of zelf je favoriete hagelslag samenstellen. Daarnaast opende de eerste vijf Albert Heijn to go winkels bij BP Tankstations.

Reageer op dit artikel