nieuws

Ahold Delhaize stapt uit Alibaba

Formules 3264

Ahold Delhaize stapt uit Alibaba

ZAANDAM – Ahold Delhaize trekt zich terug uit Tmall van Alibaba. Tegelijkertijd overweegt het concern het optuigen van een eigen marktplaats.

Hanneke Faber, chief e-commerce & innovation officer Ahold Delhaize, bevestigt dit tegen Emerce. ‘Het is een van de grootste marktplaatsen ter wereld. Ze lopen daar toch echt voorop als het om shoppen gaat. Niet dat morgen alle winkels zijn vervangen door interactieve schermen, maar het gebruik van QR-codes zou ook weleens elders een uitkomst kunnen zijn. We hebben er wel veel learnings uit gehaald die we elders zullen inzetten’, zegt Faber.

Pilot is afgerond

De Chinese webwinkel van Albert Heijn bestond ruim een jaar. Nu is de pilot afgerond. Faber onderstreept dat ah.nl wellicht op termijn ook als marktplaats voor derden gaat fungeren. ‘Ook bij AH.nl hebben we al producten van Etos en Gall&Gall geïntegreerd, dus waarom niet?’

Amazon en Google

Faber zegt dat Ahold Delhaize samenwerkt met aanbieders van producten die lijken op innovaties van Amazon. ‘De Dash van Amazon is leuk, we hebben er ook een paar liggen, maar een product toevoegen in onze mobiele app gaat net zo snel. Waar ik wel heel veel van verwacht, is voice commerce via apparaten als Amazon Alexa en de Home van Google. Wij hebben niet de intentie zelf dergelijke hardware te ontwikkelen. Wel werken we al samen met een aantal aanbieders op dat gebied. En nee, dat is niet Amazon.’

Test met iBeacons

Ook spreekt ze over iBeacons, waarmee testen zijn uitgevoerd. ‘Maar uiteindelijk moeten onze klanten het ook van toegevoegde waarde vinden. En dat is vaak nog niet zo. Daarnaast zie je dat fysieke promotie, zoals demo’s, op de winkelvloer nog steeds erg in trek is. Van sampling, posters tot vloerstickers. De kracht ervan moet je niet onderschatten. Uiteindelijk zal de technologische innovatie er – ook in de winkels van Delhaize – zeker komen. Vraag is even wanneer en hoe.’

Reageer op dit artikel