nieuws

Hema zet minder om met eten en drinken

Formules 2555

Hema zet minder om met eten en drinken

AMSTERDAM – Warenhuisketen Hema heeft zijn omzet in het derde kwartaal met 3 procent zien toenemen. Dat is echter niet te danken aan de verkoop van eten en drinken. Daar noteerde Hema juist een flink negatieve index.

Dat blijkt uit donderdagavond gepresenteerde cijfers. Uit de cijfers blijkt dat de tak food & horeca ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder op een index van 94 zit. Dit zorgde ervoor dat Hema als geheel minder snel groeide dan de markt, ondanks stijgingen bij mode, huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorging. De onderneming meldt dat het marktaandeel in food is gedaald.

Veel minder promoties in food

Hema stelt dat de horeca wel veel beter presteerde dan de markt, maar de totale daling bij food te maken heeft met het terugdringen van voedselverspilling en een flinke afname van het aantal promoties. Wanneer gekeken wordt naar de afgelopen twaalf maanden dan groeit de tak food & catering nog wel met 1 procent, maar ook dat is minder dan de markt als geheel. Hema heeft onder meer een assortiment vers en kruidenierswaren en beschikt in de meeste vestigingen over een restaurant. De laatste jaren werd geëxperimenteerd met mini-supermarkten.

Hema blijft verlies lijden

De cijfers laten ook zien dat Hema als geheel opnieuw een nettoverlies leed, maar dat was met €1,6 miljoen wel stukken kleiner dan een jaar eerder. Toen kwam HEMA onder de streep €28,8 miljoen. Topman Tjeerd Jegen was dan ook tevreden. ‘We hebben wederom een goed kwartaal achter de rug, ondanks het buitengewoon warme weer in september.’ Hij wees erop dat het voor eenmalige posten geschoonde bedrijfsresultaat op jaarbasis met een derde is toegenomen tot €31,3 miljoen.

Veel te warm voor kledingverkopers

De omzetgroei was volgens Jegen zeker niet vanzelfsprekend. ‘Het was in vijf van de dertien weken veel te warm voor kledingretailers’, zei hij. Het lopende kwartaal is wat dat betreft stukken beter begonnen. HEMA heeft volgens de topman goed kunnen profiteren van de koude dagen eind november. Of Hema daardoor ook zwarte cijfers kan schrijven in het belangrijke feestdagenkwartaal, durfde Jegen nog niet te voorspellen. Het winkelbedrijf stapelt al een paar jaar verlies op verlies. Dat komt mede door de forse schuld die hoge rentelasten met zich meebrengt.

Geen aanpassing van het assortiment

Hema blijft werken aan verbetering van zijn winkels. Momenteel wordt in een aantal vestigingen bekeken of de manier waarop de buitenlandse filialen zijn vormgegeven, ook in de Benelux aanslaat. Begin volgend jaar valt daarover een besluit. Aan het assortiment van Hema zal daardoor niet veel veranderen. Wel levert de buitenlandse formule volgens Jegen veel ruimer opgezette en overzichtelijkere winkels op. De nieuwe formule zorgt er wel voor dat Hema minder lijkt op een supermarkt.

Hema wil vooral groeien op bestaande markten

Hoewel Hema internationaal wil blijven groeien, heeft het voorlopig geen plannen om nieuw markten aan te boren. Wel wordt het aantal filialen in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië verder uitgebreid.

Minder de nadruk op foodverkoop

In juni van dit jaar kondigde Jegen in een interview al aan dat de nieuwe formule nog dit jaar in zes winkels getest zou gaan worden. Eerder was al duidelijk dat Hema minder de nadruk ging leggen op foodverkoop. ‘We hebben geprobeerd een aantal minisupermarkten te openen, maar dat is niet de toekomst. Je wint het toch niet van Albert Heijn en Jumbo’, zei Jegen toen.

Reageer op dit artikel