nieuws

AH, Boni en Jan Linders in race Kerstrapport

Formules 9239

AH, Boni en Jan Linders in race Kerstrapport
Jumbo nam afgelopen zomer de beker in ontvangst. Wie is de opvolger?

DONGEN – Het GfK Kerst-/Zomerrapport krijgt een nieuwe winnaar. De nummer één van de laatste vier edities staat niet meer in de top-3.

De uitslag van het onderzoek, in samenwerking met Distrifood-zusje Foodmagazine, wordt komende dinsdag bekendgemaakt. Dan reiken Joop Holla van GfK en Peter Garstenveld van Foodmagazine de beker uit bij de nummer één in het onderzoek. Het Kerst- en Zomerrapport wordt samengesteld op basis van klantenwaarderingen en prestaties van formules in de markt.

Jumbo won de afgelopen vier keer

Jumbo eindigde in de afgelopen vier edities van het onderzoek, dat twee keer per jaar wordt uitgevoerd, op de eerste plaats. Inmiddels is duidelijk dat Jumbo in het onderzoek van de troon wordt gestoten. Dit valt af te leiden aan een bericht op Twitter van de onderzoekers. Daarin werd vrijdag al bekendgemaakt welke drie ketens op het podium staan.
Het gaat daarbij, in alfabetische volgorde, om Albert Heijn, Boni en Jan Linders. Van deze drie formules eindigde alleen Jan Linders in het verleden weleens op de eerste plaats van de ranglijst in het langlopende onderzoek.

Gemiddelde cijfer kerstrapport stijgt

Het gemiddelde rapportcijfer voor de Nederlandse supermarkten is al jaren aan het stijgen. Afgelopen zomer ontvingen de achttien ketens in het onderzoek gemiddeld een 7,59 van hun klanten. Het wordt interessant om te zien of deze ontwikkeling zich voortzet in het Kerstrapport. De top-3 van de ranglijst bestond afgelopen zomer uit Jumbo, Nettorama en Hoogvliet. Dit betekent dat het podium in dit Kerstrapport volledig is vernieuwd. Afgelopen zomer was Emté de keten met de hoogste waardering door klanten (7,84), terwijl Jumbo de nummer één was in prestatie (106,2).

Hoogtepunten op DF.nl

De complete uitslag van het Kerstrapport is vanaf dinsdagmiddag ook te vinden op de website van Foodmagazine, die toegankelijk is voor abonnees van die titel. Een aantal hoogtepunten uit het onderzoek is voor iedereen vanaf dinsdag te lezen op Distrifood.nl. Ook in de weekeditie van Distrifood komende zaterdag wordt nog aandacht geschonken aan het toonaangevende onderzoek.

Reageer op dit artikel