nieuws

AH test besloten online community

Formules 2870

AH test besloten online community

ZAANDAM – De AH XL in Purmerend is de eerste AH waaraan een besloten online community is gekoppeld.

Dit betekent dat Albert Heijn de komende weken online in gesprek gaat met een geselecteerde groep klanten over de vernieuwde XL in Noord-Holland.

Ervaringen van klanten

‘Speciaal voor onze nieuwe winkel in Purmerend zetten we een tijdelijke online community op met 100 à 150 klanten. Ze worden in de winkel geworven door een bureau dat gespecialiseerd is in het werven van respondenten voor  onderzoek. Vervolgens melden deze mensen zich aan voor de tijdelijke online community, die van week 46 tot en met week 50 loopt’, zegt Albert Heijn-woordvoerder Menno van der Vlist tegen Distrifood. ‘We beginnen een online community om zo de ervaringen van klanten te horen.’

Het gaat om een besloten groep

Van der Vlist benadrukt dat het gaat om een besloten groep. ‘Alleen klanten die wij werven kunnen deelnemen. In de online community gaan we met hen in gesprek over de nieuwe winkel. Dat zal gaan over de eerste indruk die zij hebben van de vernieuwde XL, over de indeling en de look & feel, maar ook alle nieuwe modules in de winkel zijn straks onderwerp van gesprek.’

Iedere week nieuwe onderwerpen

Volgens Van der Vlist zullen er iedere week nieuwe onderwerpen aan bod komen. ‘Dat doen we op verschillende manieren. Soms met een vragenlijst, soms met een discussie en soms met een opdracht.’ Het wordt echter geen eenrichtingsverkeer. ‘Wij gaan als Albert Heijn niet alleen vragen stellen, klanten kunnen ook zelf onderwerpen aanmaken waarover ze willen praten als het gaat over de nieuwe winkel.’

Bij succes meer winkels

Het is mogelijk dat AH op termijn ook besloten online communities begint bij andere winkels van de formule. ‘Het is de eerste keer dat we dit op deze manier doen. We gaan nu kijken hoe het loopt. Als het succesvol blijkt te zijn, is het natuurlijk straks ook interessant voor andere winkels.’

Vorig jaar introductie AH Community

Albert Heijn introduceerde oktober vorig jaar AH Community, een eigen socialmediakanaal. Dit onlineplatform is, in de woorden van de marktleider, een ontmoetingsplek waar tips, recepten en leveranciers samenkomen met de meningen en ideeën van klanten. Om actief deel te nemen aan de AH Community is een profiel nodig. Registratie kan via Facebook. Zodra zij een profiel hebben aangemaakt, kunnen mensen deelnemen, zelf topics starten en reacties plaatsen.

Reageer op dit artikel