nieuws

Emté kampt opnieuw met lagere omzetten

Formules 2949

Emté kampt opnieuw met lagere omzetten

VEGHEL – De omzet van de supermarkten van de Sligro Food Group is in het derde kwartaal met €3 miljoen gedaald naar €203 miljoen. De identieke consumentenomzet van Emté nam in hetzelfde kwartaal af met 1,8 procent.

Dat blijkt uit vanmorgen door Sligro vrijgegeven cijfers. ‘De positieve trend aan het einde van het tweede kwartaal heeft in de winkels van Emté onder de oude 2.0-formule maar beperkt vervolg gekregen in het derde kwartaal’, schrijft Sligro in de toelichting. Niet alleen de omzet staat onder druk. ‘Bij Foodretail leidt de omzetafname bij de winkels onder de oude 2.0-formule in combinatie met toegenomen promo- en campagnedruk tot een lagere brutowinstmarge. Daarnaast leidt de ombouw en opstart van de 3.0 locaties op korte termijn tot extra kosten. Bovendien ontbreekt in vergelijking met vorig jaar de 53e week in het voor Sligro Food Group belangrijke vierde kwartaal.’

Foodservice profiteert van overnames

De omzet van Foodservice nam in het derde kwartaal met 12,2 procent toe. Exclusief het effect van overnames bedroeg het effect 5,2 procent. ‘De omzet van het in 2015 geacquireerde Bouter is met ingang van dit derde kwartaal onderdeel van de autonome ontwikkeling. JAVA en de van De Kweker overgenomen locaties voegden samen in het derde kwartaal €32 miljoen omzet toe en presteren daarmee in lijn met onze verwachtingen.’

Identieke daling eerste drie kwartalen 1,8 procent

Voor wat betreft de eerste negen maanden van dit jaar komt Foodretail binnen Sligro uit om een omzet van €617 miljoen, tegen €621 een jaar eerder. Identiek bedraagt de daling bij Emté over de eerste drie kwartalen 1,8 procent. Als totaal deed Sligro Food Group  2.067 miljoen, een toename van 6,9 procent, 8,1 procent in het derde kwartaal, ten opzichte van een omzet van €1.933 miljoen in 2015. Exclusief het effect van overnames nam de omzet toe met 2,1 procent (3,1 procent in het derde kwartaal.

Reageer op dit artikel