nieuws

Consumentenbond verdenkt Dekamarkt van vals spel

Formules 3812

Consumentenbond verdenkt Dekamarkt van vals spel

VELSEN – In een artikel in de laatste Consumentengids verdenkt de Consumentenbond Dekamarkt van vals spel. Detailresult, moederbedrijf van Dekamarkt, is ontstemd over het verhaal.

In de Consumentengids van oktober is een verhaal gepubliceerd over het jaarlijks terugkerende prijzenonderzoek bij supermarkten. Conclusie: Aldi en Lidl zijn nog steeds het goedkoopst en voor A-merken is de prijsbewuste klant het beste af bij formules als Dirk en Vomar.

Sneer uitdelen aan Dekamarkt

Opmerkelijk is een flinke sneer die de organisatie uitdeelt aan Dekamarkt. In een apart kader, met de titel ‘Het lijkt er op dat Dekamarkt goedkoper uit ons onderzoek probeerde te komen’, suggereert de bond dat de supermarktketen niet correct heeft gehandeld. ‘Wij doen het prijzenonderzoek altijd in het geheim. Die geheimhouding is ingesteld, nadat we aanwijzingen kregen dat supermarkten hun prijzen verlaagden om goedkoper uit dit onderzoek te komen’, zegt Ferry Ploeg, expert prijzen van de bond. ‘Het lijkt er sterk op dat Dekamarkt dat dit jaar probeerde. De keten verlaagde op de dag van onze peiling de prijzen van 56 producten, waarvan er 47 op ons boodschappenlijstje stonden. Dat is wel erg toevallig. Een paar ‘aanpassingen’ is normaal, maar zo veel? Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt.’

Detailresult ontstemd over verhaal

Detailresult, moederbedrijf van Dekamarkt, zegt ontstemd te zijn over het verhaal van de bond. ‘In de Consumentengids wordt de suggestie gewekt dat Dekamarkt vlak voor de prijspeiling prijzen van 56 producten heeft verlaagd, waarvan er uiteindelijk 47 zijn opgenomen in de prijstest. Dekamarkt is diep geraakt door deze beschuldiging. Dit soort werkwijzen past niet bij de cultuur van ons bedrijf’, zegt woordvoerder Fiona Wijnbergen tegen Distrifood.

Puur toeval

Volgens Wijnbergen is het puur toeval dat de prijzen vlak voor het onderzoek zijn verlaagd. ‘De Consumentenbond bezoekt onaangekondigd de winkels en ook is niet bekend welke artikelen in een meting worden meegenomen. Dat er rondom de prijsmeting een aantal producten in prijs is veranderd, berust dan ook op louter toeval. Aangezien wij de prijzen van de concurrentie op de voet volgen, is het aanpassen van prijzen een dagelijks proces binnen Dekamarkt. Naast de genoemde prijsaanpassingen, zijn diezelfde week honderden andere prijzen aangepast.’

Lees meer over de beschuldigingen van de Consumentenbond en de reactie van Dekamarkt op pagina 3 in Distrifood 40 van 8 oktober 2016.  Abonnees van Distrifood kunnen het hele artikel lezenin de digitale editie. Nog geen abonnee? Klik hier voor de opties.

 

Reageer op dit artikel