nieuws

Lidl favoriet bij primaire klant andere formule

Formules 2058

Lidl favoriet bij primaire klant andere formule

UTRECHT – Circa een kwart van de klanten van Lidl die een andere formule als primaire supermarkt hebben, koopt vrijwel altijd papierwaren, groente en fruit bij de discounter als ze ook daar hun boodschappen doen.

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI die zijn gepresenteerd tijdens het EFMI Food Retail Outlook Congres in Utrecht.

Vrijwel altijd papierwaren

Uit het onderzoek onder Lidl-klanten, die een andere formule als primaire supermarkt bezoeken, blijkt dat 29 procent van hen bij een  bezoek aan de discounter daar vrijwel altijd zijn papierwaren koopt. 26 procent zegt ook bijna altijd hun groente bij Lidl te kopen en 23 procent het fruit. Zuivel en kaas zijn met respectievelijk 22 en 14 procent ook veelgekochte artikelgroepen.

Eerste keer onderzoek

‘Het betreft een onderzoek onder klanten die zeggen ook bij discounters hun inkopen te doen, het zijn dus niet álle primaire klanten van andere supermarktformules’, benadrukt Sjanny van Beek, insights  director van IRI. Of de groep klanten groeit ten opzichte van eerdere jaren, kan Van Beek niet zeggen. ‘Het is de eerste keer dat we dit onderzoeken.’

Bedreiging voor servicesupers

De cijfers tonen volgens Van Beek aan dat discounters in deze productgroepen een bedreiging vormen voor servicesupers. Ze trekken klanten weg uit categorieën ‘noodzakelijke’ boodschappen, waarbij groente en fruit bovendien belangrijke omzet- en margemakers zijn. Van Beek waarschuwt dat andere ketens deze ontwikkeling goed in de gaten moeten houden, maar niet in het defensief moeten schieten.

Afvloeiing uit basisassortiment tegengaan

Servicesupers moeten er volgens haar wel alles aan doen om afvloeiing uit het basisassortiment tegen te gaan. ‘Ons advies aan servicesupermarkten is om duidelijke keuzes te maken en die dingen te doen waar ze goed in zijn. Ze kunnen zich bijvoorbeeld onderscheiden door meer convenience toe te voegen, zoals AH doet met groentepakketten en gesneden fruit.’

Agf motor achter groei

Agf is overigens ook de motor achter de groei van de supermarktomzet, die dit jaar met €1,5 miljard stijgt naar €35,9 miljard. De agf-verkopen nemen met circa €313 miljoen (MAT 32) ruim een vijfde van die stijging voor zijn rekening.

 

Reageer op dit artikel