nieuws

Geen Zwarte Piet én Sinterklaas op Jumbohuismerk

Formules 7186

Geen Zwarte Piet én Sinterklaas op Jumbohuismerk

VEGHEL – Jumbo doet in de aanloop naar 5 december zowel de afbeelding van Zwarte Piet als die van Sinterklaas op het huismerk in de ban. De keten benadrukt dat het zwarte piet niet weert uit de winkels.

‘In de discussie rondom Zwarte Piet blijkt het al enkele jaren moeilijk een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is. Bij Jumbo zien we het Sinterklaasfeest vooral als een kinderfeest, met een heerlijk avondje als hoogtepunt. Daarom hebben we er dit jaar voor gekozen niet de traditionele afbeeldingen van Sinterklaas en Pieten te gebruiken, maar het kinderfeest te vieren met cadeautjes, snoep en symbolen als een mijter, pet en schoen en afbeeldingen van veel blije kinderen’, zegt Jumbo tegen de NOS. De keten doelt daarbij op uitingen van het eigen merk. Op de berichtgeving werd desalniettemin hevig gereageerd.

Sint niet weg uit winkelbeeld

In een extra verklaring stelt de formule dan ook dat de goedheiligman niet uit het winkelbeeld verbannen zal worden.  ‘Jumbo vindt het jammer dat volwassenen in Nederland de discussie over Piet zo scherp voeren. Jumbo wil terug naar de essentie van het Sinterklaasfeest als kinderfeest. Om deze reden is het thema van de verpakkingen van de Jumbo huismerk Sinterklaas-artikelen ‘Heerlijk avondje’. Dit betreft slechts een deel van het totale Sinterklaas-assortiment. Het heerlijke avondje wordt gesymboliseerd door blije kinderen omringd door allerlei Sinterklaas-symbolen, zoals de mijter van Sint, de pet van Piet, schoencadeautjes en diverse lekkernijen. De huidige generatie volwassenen denkt graag terug aan de heerlijke avondjes uit hun jeugd. Jumbo wil de kinderen van nu graag eenzelfde beleving bieden.’

Naast het huismerk zullen er volgens Veghel op verschillende plekken in de winkels Sint en Piet-producten aangeboden worden, zoals chocolade Sint en Piet-figuren en schoencadeautjes met de afbeelding van Sint en Piet. Het winkelmateriaal ter ondersteuning van het Sinterklaasfeest zal in de loop van november in de Jumbo winkels instromen.

Witte Pieten in 2015

Vorig jaar koos de formule op de verpakkingen van sinterklaasproducten nog voor Witte Pieten. ‘In 2015 zullen op onze verpakkingen en winkelcommunicatie zowel donkere als lichte Pieten te vinden zijn. Hiermee volgen wij het Sinterklaasjournaal dat als kinderautoriteit op dit gebied deze toon heeft gezet’, zei de supermarktketen toen. Jumbo werd in 2014 op verschillende social media nog geprezen voor het feit dat het bedrijf nog wel gewoon Zwarte Pieten inzette.

Albert Heijn weet het nog niet

Albert Heijn was dat jaar de eerste supermarktketen die in zijn winkelcommunicatie en tv-campagnes geen gebruik meer maakte van beeltenissen van de traditionele Zwarte Piet. Albert Heijn doet nu tegen de NOS nog geen harde uitspraken. ‘Ons Sinterklaas-assortiment ligt nog niet in de winkels, het speelt simpelweg nu nog niet’, aldus een woordvoerder in Zaandam.

Bol.com mengt zich niet in discussie

Ahold-dochter Bol.com neemt tot op heden ook geen radicale beslissingen. ‘Bol.com wil geen stelling nemen, geen leidende rol spelen in de discussie. Wij verkopen wat leveranciers bieden, dat kunnen poppetjes van Zwarte Piet zijn, maar ook gekleurde en witte poppetjes. Wij doen van alles wat’, zegt een woordvoerder.

Reageer op dit artikel