nieuws

Hema wil minder op een supermarkt lijken

Formules 1887

Hema wil minder op een supermarkt lijken

AMSTERDAM – Hema test vanaf vandaag in vier Nederlandse vestigingen een nieuwe formule die is gebaseerd op de buitenlandse vestigingen van het bedrijf. Volgens topman Tjeerd Jegen was Hema de laatste jaren te veel op een supermarkt gaan lijken.

Dat zegt Jegen in een artikel van AD over de vernieuwingen bij Hema. ‘We waren vooral bezig met vakken vullen. Nu hijsen we ons product op het podium. De winkel is niet meer volgepropt met aanbiedingsborden aan het plafond, zodat je ook de versafdeling achterin vanaf de ingang kunt zien.’ Hema test de nieuwe formule in de filialen in Bussum, Uithoorn, Vleuten en Zwijndrecht. Als de operatie een succes is, worden alle vestigingen van Hema omgebouwd naar de nieuwe formule.

Rendement van buitenlandse winkels Hema is beter

Hema is de laatste jaren internationaal sterk gegroeid met een aangepaste formule. Die is cijfermatig aanzienlijk succesvoller dan de Nederlandse vestigingen, vertelt Jegen. ‘In het buitenland hebben we kleinere winkels met minder artikelen, maar die leveren een veel hoger rendement op dan onze Nederlandse vestigingen. De nieuwe indeling is veel overzichtelijker, de uitstraling frisser. Dat zal ertoe leiden dat ook Nederlandse klanten meer bij ons kopen.’

Minder voorraad in de schappen

Het assortiment van Hema is niet gekrompen. Anders dan in het buitenland blijven levensmiddelen een rol spelen in de nieuwe Hema-formule, inclusief de rookworsten. Wel is ervoor gekozen minder voorraad van producten op de schappen te zetten om zo meer ruimte te maken voor klanten met bredere gangpaden.. ‘Lagen vroeger vier planken vol met dezelfde shirts, nu hebben we vier verschillende shirtjes aan één rek hangen. Dat betekent dat we spullen vaker moeten bijvullen vanuit het magazijn, maar ook dat we zo beter kunnen laten zien hoe je kleding kunt combineren’, aldus Jegen.

Hema wil niet meer concurreren met AH en Jumbo

In juni van dit jaar kondigde Jegen in een interview al aan dat de nieuwe formule nog dit jaar in zes winkels getest zou gaan worden. Eerder was al duidelijk dat Hema minder de nadruk ging leggen op foodverkoop. ‘We hebben geprobeerd een aantal minisupermarkten te openen, maar dat is niet de toekomst. Je wint het toch niet van Albert Heijn en Jumbo’, zei Jegen toen. Ondanks dit claimde Hema eerder dit jaar nog een hoger marktaandeel in food. Hema probeert de resultaten te verbeteren. De keten wordt door internationale uitbreiding steeds groter, maar schrijft tegelijkertijd nog wel rode cijfers.

Reageer op dit artikel