nieuws

Ahold Delhaize clashte met Kraft Heinz

Formules 5502

Ahold Delhaize clashte met Kraft Heinz

ZAANDAM – De fusie is net afgerond, maar de eerste grote boycot door Ahold Delhaize is al achter de rug. Producten van Kraft Heinz zijn enige tijd uit de schappen gehaald door het fusiebedrijf.

De boycot kwam vorige week aan het licht tijdens de rechtszaak tussen Albert Heijn en zijn franchisers over de interpretatie van de franchiseovereenkomst.

Boycot producten Kraft Heinz

In de pleitnota van de vereniging van AH-franchisenemers (VAHFR) staat de inhoud van een e-mail van Albert Heijn aan de franchisers over een boycot van producten van Kraft Heinz. ‘Onze fusie is afgerond en dit is een natuurlijk moment om als één bedrijf, Ahold Delhaize, met een beperkt aantal (ongeveer 100) van onze grootste leveranciers in de Benelux om de tafel te gaan zitten om de kansen die de combinatie biedt en onze commerciële samenwerking te bespreken. Helaas blijkt Kraft Heinz op dit moment niet bereid om samen constructief naar de toekomst te kijken. Hierdoor zijn er verschillende producten van Kraft Heinz niet meer beschikbaar’, meldt AH in de mail die op 19 augustus aan de ondernemers is gestuurd.

28 verschillende producten

Albert Heijn boycot op dat moment 28 verschillende producten van de merken Heinz, Karvan Cévitam en Venz. AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh zegt in een reactie tegen Distrifood dat de boycot inmiddels achter de rug is. ‘Er was een impasse met Kraft Heinz, maar die is opgelost. Het volledige assortiment is weer beschikbaar.’

Met terugwerkende kracht integratiebonus

Distrifood meldde in de eerste week van augustus dat Ahold Delhaize per 1 januari 2016 van die leveranciers met terugwerkende kracht een integratiebonus en nieuwe condities eist. Destijds meldden bronnen in dit blad dat de gesprekken door de leveranciers als eenzijdig worden ervaren.

AH heeft de macht

De clash met Kraft Heinz wordt in de pleitnota gebruikt om de verhoudingen tussen AH en zijn leveranciers te schetsen. De franchisers publiceren een aantal mails van leveranciers aan de VAHFR, waarin die op anonieme basis beweren dat AH de macht heeft om te bepalen hoe de afspraken met hen er uitzien. ‘Albert Heijn wil bij veel leveranciers exact weten wat de kosten zijn die een leverancier heeft om zijn product te maken. Vervolgens bepaalt Albert Heijn dan wat de leverancier mag verdienen en wat hij aan Albert Heijn moet betalen aan kortingen en andere bijdragen.’

Leveranciers anoniem

De franchisers stellen dat de leveranciers anoniem willen blijven, omdat zij vrezen voor represailles van AH. De VAHFR kan daarom in de zaak geen getekende verklaringen van fabrikanten overleggen. Oproepen als getuige zou kunnen, maar de franchisers vrezen dat de leveranciers ook dan niet durven te praten.

Reageer op dit artikel