nieuws

AH: fusie gaat niet ten koste van boeren

Formules 1341

AH: fusie gaat niet ten koste van boeren

DOETINCHEM – Supermarktgigant Ahold Delhaize garandeert dat de fusie geen consequenties zal hebben voor de prijzen die boeren en tuinders voor hun producten krijgen.

Dat zegt boerenvoorman, LTO-voorzitter, Albert Jan Maat op de website van vakblad Boerderij. Maat wenste duidelijkheid nadat AH onder grote maatschappelijk druk kwam te staan op social media nadat Gelders gedeputeerde Jan Jacob van Dijk aankondigde geen boodschappen meer bij de marktleider te doen. Volgens Van Dijk houdt AH onvoldoende rekening met de belangen van boeren.

Boereninkomen onder druk

De Gelderse gedeputeerde stelt in zijn kritiek dat de prijsverlagingen ten koste gaan van het boereninkomen. En dat terwijl juist van die boeren wordt verlangd te investeren in dierenwelzijn en verbetering van het milieu. Van Dijk stelt met zijn boycot een politieke discussie los te willen maken.

Maat maakte zich ook zorgen

LTO-voorzitter Maat maakte zich ook zorgen: ‘Wat Albert Heijn met de Coca-Cola’s doet zal ons worst wezen. Maar voor je het weet komen afspraken met multinationals toch weer op het bord bij de boeren. Ik wilde klip-en-klaar de garantie dat dat niet gebeurt. En die garantie kon Albert Heijn ook best afgeven.’ Hij zegt vrijdag overleg te hebben met de marktleider zodat dit soort discussies niet steeds terugkomen. ‘Supermarkten zijn de etalages van onze bedrijven.’

AH: ‘geen gesprekken met boeren en tuinders’

AH verklaart weliswaar met grote leveranciers om tafel te zitten. Boeren en tuinders horen daar zeker niet bij. ‘Er vinden in dat verband geen gesprekken plaats met boeren en tuinders. Wij werken al decennia lang met een vaste groep van boeren en telers. Met hen hebben we een hechte band en maken we voor beide partijen geschikte afspraken over kwaliteit, beschikbaarheid, duurzaamheid en prijs. De hierboven beschreven exercitie is dus absoluut niet op hen van toepassing’, aldus AH.

Eerder onrust

LTO lag ruim 3 jaar geleden ook met de Albert Heijn in de clinch, toen de supermarkt in een brief aan leveranciers een korting bedong. Toen werd de strijdbijl begraven  met een gezamenlijke presentatie op een fruitbedrijf in Lienden.

Reageer op dit artikel