nieuws

Greenpeace hekelt supers in radiospots

Formules 2820

Greenpeace hekelt supers in radiospots
AH, Jumbo en Lidl worden hard aangepakt door Greenpeace.

AMSTERDAM – Greenpeace hekelt AH, Lidl en Jumbo in radiospots voor de verkoop van producten die zijn geteeld met voor bijen giftige stoffen.

De spots van Greenpeace worden uitgezonden op de zenders NPO Radio 1 en 3FM. Ze nemen AH, Jumbo en Lidl op de hak. Bij de teelt van hun aardappelen, groenten en fruit worden volgens Greenpeace veel pesticiden gebruikt. De milieuorganisatie roept de supermarkten op om het gebruik van bestrijdingsmiddelen terug te dringen en boeren te ondersteunen bij het telen van duurzame producten.

AH, Jumbo en Lidl hard aangepakt

De spotjes hebben de toon van de commercials van de drie ketens. Het spotje van AH is met 48 procent het populairst in een poll. ‘Bijen dood! HaHaHa! Ja hoor! Het zijn weer pesticideweken bij AH. Dat betekent dat we nog eens flink gaan spuiten met landbouwgif. Jah, gewoon wat bijen dood.’ Greenpeace roept in het spotje consumenten op om AH, Jmbo en Lidl links te laten liggen. ‘Of gewoon niet bij Albert Heijn’, en zegt dat consumenten meer informatie op de website van de milieuorganisatie kunnen vinden.

Veel pesticiden

Er worden jaarlijks veel pesticiden gespoten in Nederland. Op Malta na gebruikt ons land per hectare meer pesticiden dan alle andere Europese landen. Dit gaat volgens Greenpeace ten koste van de wilde bijen, andere dieren en de waterkwaliteit. ‘De supermarkten hebben meer macht dan wie ook om dit te veranderen: ze kunnen duurzame producten in de schappen leggen en ze kunnen boeren ondersteunen die maar al te graag duurzamer willen telen.’

Gesprekken met supermarkten leverden niets op

Kees Kodde, woordvoerder van Greenpeace: ‘Onze gesprekken met supermarkten hebben tot nu toe niet meer opgeleverd dan vage intenties. Via www.reddebijen.nl hebben meer dan 76.000 burgers aangegeven dat ze willen dat hun supermarkt opkomt voor de bijen. Boeren die duurzamer telen, geven aan dat hun inspanningen niet worden beloond door de supermarkten, die gaan vooral voor een lage prijs.’

AH gaat in gesprek met Greenpeace

Albert Heijn laat in een reactie weten op maandag 11 juli weer met Greenpeace in gesprek te gaan. De marktleider benadrukt dat de groenten en fruit veilig zijn. ‘Bij de teelt van groente- en fruitproducten worden
gewasbeschermingsmiddelen gebruikt. Dat doen we om te voorkomen dat
ziekte en plagen de oogst doen mislukken. Onze telers gaan daar heel
voorzichtig mee om. Zij gebruiken deze middelen zo min mogelijk.
Natuurlijk blijven we voortdurend kijken hoe het nog beter kan.’

 

Beluister hieronder spotjes waarin AH, Jumbo en Lidl worden aangepakt

Reageer op dit artikel