nieuws

Jaaraanbiedingen jagen omzet Jumbo op

Formules 3125

Jaaraanbiedingen jagen omzet Jumbo op

VEGHEL – Jumbo groeit tot en met week 24 ruim 4,5 procent autonoom in omzet. Motor achter de groei zijn de jaaraanbiedingen en de investeringen.

Volgens Jumbo is de totale omzetgroei van de formule 15 procent. Daarbinnen valt de toegevoegde omzet van de laatste omgebouwde C1000 winkels.

Autonoom

De Jumbo-formule zit autonoom op een omzetgroei van 4,5 procent. Dat is niet alleen beduidend sneller dan de marktgroei die tot op dit moment  2,7 procent (Nielsen) bedraagt, het is ook ruim tweemaal sneller dan de autonome omzetgroei van 1,8 procent die Jumbo in 2015 boekte.

Integratie van C1000 en Super de Boer

Volgens het directieteam van Jumbo is de groei het gevolg van de aandacht voor de bestaande Jumbo-filialen die tijdens de integratie van C1000 en Super de Boer niet de nodige aandacht kregen. Eerder dit jaar maakte Jumbo bekend €100 miljoen in deze eigen filialen te steken.

Jaaraanbiedingen

De jaaraanbiedingen zijn de tweede belangrijke pijler onder de autonome groei, aldus de directie van Jumbo. Bij het bedrijf spreken ze intern over EDMB’s ofwel ‘everyday multibuy’. Zij vormen het succesvolle wapen van de formule tegen de promoties van A-merken bij concurrenten.

Fel protest leveranciers

De EDMB’s leiden wel tot fel protest van leveranciers en daardoor irritatie bij de Jumbo-directie. Eerder dit jaar moest al een conflict met Hak worden opgelost. Maar de frictie met fabrikanten is gebleven. De Jumbo-directie zinspeelt tegenover Distrifood op een nieuw komend conflict met een A-merkleverancier. Ze wil zich niet uitlaten over de naam, het is wel een grote speler. ‘Fabrikanten willen invloed uitoefenen op ons prijsbeleid. Dat kan helemaal niet’, aldus financieel directeur Ton van Veen.

Juridische stappen

De kans is volgens de Jumbo-directie groot dat er ‘juridische stappen’ worden ondernomen in de richting van die grote A-merkspeler. Ed van de Weerd, commercieel directeur: ‘Door onze jaaraanbiedingen voelen fabrikanten druk op de marge, ook bij andere formules.’ Frits van Eerd: ‘A-merken bemoeien zich met alles tot op schapniveau, dat kan dus niet.’ Eerder al liet de algemeen directeur in een interview met Het Financieele Dagblad weten het liefst zonder A-merken verder te gaan, zodat alles op de formule is afgestemd. Tegenover Distrifood zegt Van Eerd: ‘De echte A-merken van nu zijn bedrijven als groentesnijder Hessing’.

Aldi

Dat Aldi sinds vorige week Unilevermerken opneemt, ziet Jumbo niet als een probleem. Van de Weerd: ‘Aldi zit met zijn merken op het laagste prijsniveau, dat is Jumbo-niveau. De consument kan zien dat wij minimaal zo goedkoop zijn als Aldi, maar veel meer bieden. Dat is gunstig voor ons.’

Reageer op dit artikel