nieuws

Deen installeert eerste selfservice kassa

Formules 2615

Deen installeert eerste selfservice kassa

HOORN – De regionale supermarktketen Deen heeft in het filiaal in Castricum onder de naam ‘Deen Selfservice’ een selfservice kassa geïntroduceerd.

Klanten kunnen voor het afrekenen in de supermarkt kiezen uit een traditionele lijnkassa of de nieuwe selfservice kassa. Zij kunnen bij één van de drie in gebruik genomen selfservice punten zelfstandig hun boodschappen afrekenen. Om het persoonlijk contact en de klantvriendelijkheid te waarborgen, wordt er bij deze manier van betalen door Deen een hostess ingezet.

Pictogram

Volgens Deen en leverancier Toshiba is het een gebruiksvriendelijk afrekensysteem. De klant scant de producten en eventuele bonnen, zoals flessenbonnen. Producten die in de winkel niet kunnen worden gescand, worden opgevraagd door middel van een pictogram. Alle artikelen worden op deze wijze direct verrekend. De klant rekent uiteindelijk middels een pinbetaling af. Als klanten dat willen kan dat ook via een contactloze betaling.

Hostess

Volgens Martina Balm, manager kassazaken en bestandsbeheer bij Deen Supermarkten draagt de selfservice kassa bij aan het ‘ eigentijdse karakter’ van Deen. Het bedrijf heeft voor een hostess gekozen om klanten te helpen en de leeftijdscontrole uit te voeren. De hostess moet er daarnaast voor zorgen dat het persoonlijke contact met de klant niet verloren gaat, aldus Balm.

Evaluatieperiode

Deen heeft de selfservice kassa uitgebreid getest en geëvalueerd. Op basis daarvan zal de nieuwe selfservicekassa nog voor deze zomer ook in de filialen in Heemskerk, Zaandam en Almere worden geïnstalleerd.

Reageer op dit artikel