nieuws

Albert Heijn-klant mist caissière niet

Formules 3500

Albert Heijn-klant mist caissière niet

AMSTERDAM – Klanten van de zelfscan-only-supermarkt die Albert Heijn vorig jaar oktober in Amsterdam opende, zien het ontbreken van caissières allerminst als een gemis. Die conclusie valt te trekken
uit het hoge rapportcijfer dat de winkel kreeg in de reguliere klanttevredenheidsonderzoeken die AH voor al zijn winkels laat uitvoeren.

De zelfscan-only-supermarkt aan de Weteringschans in Amsterdam-Centrum wordt door zijn klanten beoordeeld met het rapportcijfer 9+. Mede door dit hoge cijfer heeft AH besloten de winkel zelfscan-only te laten.

Helemaal gewend

Volgens woordvoerder Els van Dijk zijn de klanten helemaal gewend aan de winkel waar alleen via zelfscan of scan & go kan betalen. ‘Klanten zijn heel tevreden over de service in deze winkel. Met een 9+ zijn we enorm blij. Het betekent dat klanten deze winkel de beste van de buurt vinden.’

Doorontwikkeling

Albert Heijn is ondertussen bezig met een doorontwikkeling van het concept. Van Dijk: ‘Nu staan er nog twee verschillende palen waar klanten kunnen betalen: een scan & go-paal en een paal om de boodschappen die je in de winkel hebt gescand, af te rekenen. Momenteel ontwikkelen we software om die palen te combineren tot één paal.’ Die doorontwikkeling moet op termijn gestalte krijgen in een tweede zelfscan-only-winkel. Waar en wanneer die wordt geopend, is volgens de woordvoerder nog niet bekend.

Spar University

De Amsterdamse AH (vvo 500 m2) was niet de eerste supermarkt in Nederland zonder kassamedewerkers. De Spar University-winkels van ondernemers Erwin Binneveld en Mirjam Bestebreurtje hebben al sinds 2013 geen caissières. Tot een bedreiging van de werkgelegenheid heeft dit volgens hen nooit geleid. Ook AH gaf bij de winkelopening aan dat geen caissières niet per se minder ureninzet betekent. ‘Met kassa’s anticipeer je op piekmomenten en zet je minder mensen in op rustige tijden. Omdat we hier bij beide betaalpleinen iemand willen hebben staan, is er altijd een volledige bezetting’, zei AH-supermarktmanager Gert-Jan Boterenbrood destijds tegen Distrifood.

Gastvrouw of gastheer

Bovendien krijgen medewerkers en andere rol in een zelfscan-onlysupermarkt. De uren die normaal aan caissières opgaan, worden bij een zelfscanwinkel ingezet voor de functie van gastvrouw of gastheer. Die moeten niet alleen ervoor zorgen dat klanten hun boodschappen keurig scannen en afrekenen, maar zijn er ook voor service. Binneveld hierover: ‘Je kunt met deze werkwijze meer aandacht geven aan klanten, en dat is belangrijk. Daarnaast gaat het afrekenen een stuk sneller en hou je door het ontbreken van een kassapark meer meters over voor assortiment.’

Reageer op dit artikel