nieuws

Wegvallen PostNL bij AH aderlating ouderen

Formules 1671

Wegvallen PostNL bij AH aderlating ouderen

WOERDEN – Ouderenbonden ANBO en Unie KBO maken zich grote zorgen over het verdwijnen van PostNL bij veel AH’s. In een klap vallen 156 service-punten weg die veel door senioren worden bezocht.

‘We weten nog niet waar de geschrapte AH-punten terugkeren’, laat woordvoerder Joeri Veen namens ANBO aan Distrifood weten. ‘Deze onzekerheid is vervelend en we vinden dat PostNl voor een overgangsregeling moet zorgen zodat deze service niet in een klap op zo’n grote schaal wordt weggevaagd.’

Missen
Jan Brinkers meldt namens Unie KBO dat de vestigingspunten van PostNL bij AH ideaal waren omdat veel ouderen bij supermarkten komen en deze dienstverlening straks gaan missen. ‘Niet voor niets hebben we ons jaren geleden hard gemaakt voor een mooie spreiding van deze punten in het land. En dat was bij AH het geval. PostNL moet voor een oplossing zorgen na het wegvallen van de 156 plekken.’ De Postwet geeft volgens beide bonden aan dat voor ten minste 85 procent van de inwoners, wonende buiten woonkernen met meer dan 5.000 inwoners, een postvestiging bereikbaar moet zijn binnen een straal van 5 kilometer. De vraag is volgens de bonden of aan die regels straks nog voldaan wordt.

Wijziging in het bestand
Albert Heijn en PostNL kiezen gezamenlijk voor een wijziging in het bestand van Albert Heijn-winkels met een PostNL punt. ‘Dit besluit is genomen op basis van een combinatie van factoren, waarbij kosten een van de factoren is’, liet AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh eerder deze week aan Distrifood weten. ‘Wij zien daarnaast dat in winkels met dienstverlening van PostNL de druk op de servicebalie toeneemt, waardoor wij klanten, ook klanten die om een andere reden naar de servicebalie komen,  niet zo snel kunnen helpen als we zouden willen.’ In negentig winkels blijft de dienstverlening van PostNL wel aanwezig. Het besluit heeft geen effect op het aantal afhaalpunten voor bol.com.

Directe omgeving
De PostNL dienstverlening verhuist volgens Aspeslagh naar andere locaties in de directe omgeving (ca 1 km). ‘Wij willen hiermee de kwaliteit van de dienstverlening voor hun klanten nu en in de toekomst waarborgen.’ Woordvoerder Hanne Kluck van PostNL zegt in een reactie dat de beslissing samenvalt met een nieuwe focus van het postbedrijf op zogeheten pakketpunten, een service die gericht is op louter het versturen van pakketten.

Woedend
Begin februari reageerden verschillende supermarktondernemers die een postpunt in hun winkel hebben woedend op een besluit van PostNL. Het postbedrijf gaat de ondernemers, waaronder veel supermarkten, een stuk minder betalen voor de afhandeling van pakketjes. Volgens PostNL gaat het om een ‘marktconforme vergoeding’ die het ondernemers wil betalen, maar volgens branchevereniging VVP (Vereniging van Postale en Bancaire retailers) gaan de 2300 winkeliers om wie het gaat er 30 tot 40 procent op achteruit.

Reageer op dit artikel