nieuws

Jumbo verhoogt investeringen in winkels

Formules 3833

Jumbo verhoogt investeringen in winkels

VEGHEL – Jumbo verhoogt dit jaar de investeringen in bestaande winkels en de online verkoop met ongeveer €25 miljoen.

De verhoging is een gevolg van beter dan verwachte resultaten gedurende Kerst en Pasen. De formule zit nu op een autonome groei tussen de 4 en 5 procent en groeit daarmee ‘substantieel harder’ dan de markt (2,5 procent). Dat zegt financieel topman Ton van Veen van Jumbo in een interview met het Financieele Dagblad. Jumbo kondigde eerder aan dit jaar ruim €100 miljoen te investeren in bestaande supermarkten en in online verkoop, maar dat wordt nu €125 miljoen.

Winst
Uit het interview blijkt ook dat de nettowinst met bijna 60 procent is gestegen. In het jaarverslag van de supermarktketen, dat eind vorige week is gedeponeerd, staat dat de nettowinst is gestegen van €26,8 miljoen in 2014 naar € 42,6 miljoen afgelopen jaar. Dat is 0,8 procent van de omzet, Jumbo wil toe naar 2 tot 3 procent.

Resultaat
Van Veen verwacht over 2016 een beter resultaat. Dat komt volgens hem door groei en doordat Jumbo vanaf 2016 niet meer hoeft af te schrijven op de acquisities van Super de Boer en C1000. Het bruto bedrijfsresultaat als percentage van de omzet zal volgens Van Veen klimmen van 5,2 procent in 2014 in de richting van 6 procent dit jaar.

Verkoop
Ondertussen is de verkoop van twee bedrijfsonderdelen door het supermarktbedrijf bijna rond. B.sis en Retail Accounting, die met circa negentig werknemers de winkels administratief en technisch ondersteunen, zijn begin dit jaar in de etalage gezet. Het afronden van de verkoop zal volgens Van veen eerder weken dan maanden duren. De verkoop is onderdeel van een reorganisatie die voor ongeveer vierhonderd medewerkers gevolgen zal hebben.

Bestelbusjes
De financieel topman verwacht dat er eind dit jaar 150 bestelbusjes van Jumbo rijden, die bestellingen in het grootste deel van Nederland zullen brengen. Jumbo kan de bezorging volgens Van Veen snel uitbreiden, omdat het gebruikmaakt van een bestaand netwerk. De boodschappen gaan met een vrachtwagen naar ruim tweehonderd afhaalpunten bij de winkels, van waaruit ze met de busjes naar klanten worden gebracht.

Reageer op dit artikel