nieuws

Dagwinkel van Van Tol modulair

Formules

Dagwinkel van Van Tol modulair
Michael van den Hurk

HOUTEN – Van Tol opent op 18 mei in Hilversum de eerste Dagwinkel nieuwe stijl. De buurtsupermarkt is modulair opgebouwd en ingericht met een zogeheten Make off-station.

Van Tol is bezig met een herbezinning van de winkelformules. De interne denktank ‘Buurtsupermarkt van de Toekomst’ heeft zijn eerste resultaten vorige week naar buiten gebracht.

Make off-station
Zo ondergaat Dagwinkel een metamorfose, laat commercieel directeur Michael van den Hurk weten. Voor het oog van de klant worden vanaf 18 mei in Hilversum, in wat nu nog een Super Verswinkel is, producten op ambachtelijke wijze afgemaakt. ‘Denk aan kant-en-klaar deeg waar ter plekke ingrediënten, als tomatensaus met groenten en gehakt, aan worden toegevoegd. Het Make off-station wordt geleidelijk uitgerold naar alle Dagwinkels en gaat voor meer beleving zorgen.’

Versaandeel
In alle winkels van Van Tol, dus ook Troefmarkt, Lekker Makkelijk, en Springer (rijdende winkels), moet het versaandeel stijgen van 48 naar 60 procent. ‘Daarom hebben we woensdag tijdens onze jaarbeurs in Houten de vernieuwde Springer getoond met een nieuwe 2 meter lange koeling voor agf-panklaar. De koeling heeft een plek boven de reguliere agf-presentatie en is óók bedoeld om het versaandeel te laten stijgen.’

Recra
De komende weken opent Van Tol voorts zes nieuwe winkels volgens de vorig jaar gewijzigde Recra-formule. In 2015 zijn de eerste 10 van de in totaal 120 Recra-winkels ingedeeld in vijf genietmomenten (ontbijt, koffie, lunch, borrel en diner, red.). In al deze winkels is een omzetstijging tussen de 10 en 25 procent gerealiseerd, vandaar dat haast gemaakt wordt met de uitrol van de aangepaste formule.

Export
Op de beurs in Euretco Houten benadrukte het jubilerende Van Tol, dat dit jaar 65 jaar bestaat, het internationale aspect. Van den Hurk: ‘De export groeit met dubbele cijfers en is nu verantwoordelijk voor 30 procent van onze omzet. Voor het eerst waren vertegenwoordigers uit 13 landen op de beurs.’ Van Tol’s huismerk Every Day heeft een vernieuwde eigentijdse uitstraling gekregen en is ook woensdag gepresenteerd.

Reageer op dit artikel