nieuws

Consument vindt Plus meest duurzaam

Formules

Consument vindt Plus meest duurzaam

UTRECHT – Plus houdt de eerste plek in het Duurzaamheidsonderzoek van GfK in opdracht van Foodmagazine. Aldi en Nettorama verbeteren zich fors, terwijl Jumbo wegvalt uit de top van de ranglijst.

Dat blijkt uit het jaarlijks Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) onderzoek waaruit Foodmagazine deze week publiceert. Plus krijgt van zijn klanten wederom het hoogste rapportcijfer voor duurzaamheid. Voor het tweede jaar op rij is Plus daarmee de nummer één in het onderzoek dat GfK en Foodmagazine jaarlijks uitvoeren. Jan Linders blijft de nummer twee, terwijl Hoogvliet een plekje omhoog schuift naar de laagste trede op het erepodium.

Voldoende
In het onderzoek naar duurzaam en verantwoord ondernemen gaat het om imago’s: is de supermarktformule duurzaam genoeg in de perceptie van de klant. Daarvoor krijgen de Nederlandse supermarkten als geheel overigens een dikke voldoende van hun klanten. Het rapportcijfer is met 7,13 weer een tikje hoger dan een jaar eerder (7,12). In totaal zijn er zestien supermarkten opgenomen in de ranglijst.

Thema’s
In het onderzoek wordt klanten naar zes thema’s gevraagd: klanten en maatschappij, gezondheid, duurzame handel, klimaat, lokale betrokkenheid en medewerkers. Alleen op het thema gezondheid doen supermarkten het als geheel duidelijk beter dan een jaar geleden. Voor informatie over gezonde voeding is de score nu 6,85, tegen 6,73 vorig jaar.

>> Voor het gehele onderzoek en de score van alle gemeten formules zie Foodmagazine

Hieronder een foto-impressie van de bekendmaking op het hoofdkantoor van Plus in Utrecht:

Reageer op dit artikel