nieuws

Vomar: volumestijging door discountprijzen

Formules

Vomar: volumestijging door discountprijzen

ALKMAAR – Supermarktketen Vomar verkoopt aanzienlijk meer van producten door de verlaging van prijzen naar discountniveau. De volumestijging maakt het margeverlies goed.

Dat zegt directeur Aart van Haren van Vomar in Het Financieele Dagblad. Volgens hem hebben supermarkten te lang gedacht dat ze een net sinaasappelen voor een euro meer kunnen verkopen dan Lidl. ‘Wij denken dat de klant dat vandaag al niet meer accepteert. Voor deze producten zijn wij rücksichtlos gaan zitten op de prijzen van hard discounters en dat levert 60 tot 70 procent volumestijging op.’

Vergelijking met Duitsland
Van Haren zegt dit in een artikel over de voorspelling dat het midden van de markt in de supermarktbranche gaat verdwijnen. Klanten willen luxe shoppen of supergoedkoop uit zijn. ‘Vomar doet dat al. Ik trek vaak een parallel met Duitsland. De helft van de markt is daar hard discount. Daarnaast zijn er winkels zoals Edeka Zurheide, met fantastische assortimenten en en perfecte bediening. Daartussenin zit nagenoeg niets’, zegt Van Haren.

Formules moeten duidelijk kiezen
Hij denkt dat formules daarom een duidelijke keuze moeten maken. ‘Als je allebei een beetje doet, heb je een onvoldoende herkenbaar gezicht voor de klant. Dan word je door de hond of de kat gebeten en waarschijnlijk door allebei.’ Hij wijst daarbij op de Vomar Rood-formule waarvan er inmiddels zeven zijn. ‘We hebben gekozen voor goede verse spullen voor lagere prijzen. Dan moet je genoegen nemen met minder procentuele marge. Dat moet goedgemaakt worden door een volumestijging en dis in die winkels 10 tot 20 procent. We hebben ook kosten verlaagd door service te laten verdwijnen. Je kunt bij ons niet meer terecht voor een stomerijservice of Staatsloten.’

Reageer op dit artikel