nieuws

Scherpe acties raken marge bij Kruidvat

Formules

Scherpe acties raken marge bij Kruidvat

RENSWOUDE – De economische tegenwind heeft ervoor gezorgd dat de acties bij Kruidvat scherper zijn geworden. ‘Dat heeft consequenties voor onze marge. Prijzen in de winkel zijn niet gestegen en volumes wel.’

Dat zegt Kruidvat-topman Gerard van Breen in een interview in dagblad De Telegraaf. ‘We moeten voor hetzelfde geld meer doen. Maar aan de andere kant versterkt dat onze inkoopscherpte. En we kunnen met onze 1109 Kruidvat-winkels plus 182 Trekpleister-filialen in de Benelux echt wel een inkoopvuist maken’, aldus de voormalige Ahold-manager.

Zuidwaarts de marsroute
Van Breen vertelt in de krant vooral over de plannen voor uitbreiding buiten het Nederlandse taalgebied. Zo heeft Kruidvat inmiddels 34 winkels in Wallonië en ging in Lille vorige maand de eerste Franse vestiging open. Van Breen: ‘Zuidwaarts is de marsroute. Daar liggen onze kansen. De klant is daar niet gewend om in een winkel te komen, zoals wij die aanbieden. We moeten de Franse consument weghalen bij zogeheten hypermarchés en parafarmacies, een soort apothekers.’

Franse taal geen barrière
De naam Kruidvat is daarbij geen obstakel, ondanks de moeilijke uitspraak voor Franstaligen. ‘Maar als mensen je formule snappen, dan is de naam geen barrière. We hebben verschillende Franse consumenten onze winkels in Wallonië laten zien en daar hebben we naar geluisterd.’

Nederland is actieland
Van Breen reageert ook op het feit dat veel Nederlanders hun drogmetica in Duitsland kopen vanwege de fors lagere prijzen. ‘Maar op het moment dat er aanbiedingen zijn, zijn we vaak goedkoper dan in Duitsland. Duitsland is een everyday lowpricemarkt. Nederland is typisch high low, een markt met veel aanbiedingen.’

Reageer op dit artikel