nieuws

Overname SdB/C1000: super niet duurder

Formules

Overname SdB/C1000: super niet duurder

DEN HAAG – Supermarkten zijn voor de klant niet duurder geworden door fusies. Dat concludeert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) na eigen onderzoek.

De ACM deed onderzoek naar drie grote supermarktfusies tussen 2009 en 2012 waarbij honderden supermarkten van Jumbo, C1000 en Super de Boer betrokken waren. Naast het uitblijven van een prijsstijging blijkt dat na de fusie in vrijwel alle supermarkten de variëteit in het assortiment is gestegen, aldus de klantenwaakhond. Van een verschraling door het verdwijnen van formule is dus geen sprake. ‘In sommige plaatsen is het assortiment na de fusie iets minder gegroeid.’

Conclusies
De ACM deed het onderzoek om te kijken of ze tijdens de fusie de juiste conclusies trok. Zo zijn er tussen 2009 en 2012 meer dan 20 winkels als gevolg van de beoordeling van ACM verkocht aan een concurrent. Die beslissingen hebben juist uitgepakt, concludeert de ACM nu. Klik op de afbeelding hieronder om te vergroten:

ACM-supermarktonderzoek1040

 

Reageer op dit artikel