nieuws

Lidl meest toekomstbestendige super

Formules

Lidl meest toekomstbestendige super

AMERSFOORT – Lidl, Hoogvliet, Deen en Albert Heijn staan in de top tien van de meest toekomstbestendige winkelformules in Nederland.

Op plaats één staat parfumerieketen Ici Paris XL. Daarna volgen Lidl (2), Hoogvliet (3) en Deen (4). Albert Heijn staat op positie zes. Het gaat hier om de zogeheten retail ranking 2015, een initiatief van onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy. Bij dit onderzoek zijn meer dan 6000 consumenten betrokken. Q&A voert de retail ranking jaarlijks uit.

Online profiel

Drie factoren zijn volgens Q&A bepalend voor de toekomstbestendigheid van een retailer: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffic te generen en een goed online profiel. De vier supermarktketens zitten in de kopgroep. Q&A concludeert dat slechts een beperkt aantal retailers  écht toekomstbestendig is. Voor de meerderheid van de winkelketens geldt dat ze een onzekere toekomst tegemoet gaan, aldus Q&A. Ze zijn niet onderscheidend genoeg en spelen onvoldoende in op het veranderende koopgedrag van hun klanten, luidt de conclusie van het onderzoeksbureau.

Jumbo en Lidl

Q&A meldt ook dat slechts vijf procent van de retailers in staat is hun klanten écht blij te maken. Dille & Kamille en Rituals slagen hier het beste in. Voor bijna veertig procent van de retailers geldt dat hun klanten de winkel zonder een glimlach verlaten. Ook bestudeerde Q&A de loyaliteit van klanten. Bij supermarkten is de loyaliteit het grootst onder klanten van Lidl en Jumbo.

Reageer op dit artikel