nieuws

Sterk vierde kwartaal voor Albert Heijn

Formules

Sterk vierde kwartaal voor Albert Heijn

ZAANDAM – Ahold Nederland heeft de identieke omzet in het vierde kwartaal met 2,2 procent zien toenemen, onder meer dankzij een sterke omzet rond de feestdagen in de supermarkten van AH.

Dat blijkt uit vanmorgen door Ahold gepubliceerde cijfers over het vierde kwartaal en het hele boekjaar. Het sterke kwartaal was echter niet voldoende om de slappe omzetontwikkeling over het hele jaar weg te poetsen. Over heel 2014 daalde de identieke omzet nog met 0,5 procent. In absolute zin, onder meer door de toevoeging van C1000-supermarkten, steeg de omzet met 1,8 procent naar €11,70 miljard. In het vierde kwartaal was sprake van een toename van 4,5 procent naar €2,84 miljard.

Online groeit
De omzet kreeg ook een impuls door de groeiende online verkopen van Albert Heijn en de prestaties van Bol.com rond de feestdagen. In de cijfers zitten ook nog de speciaalzaken van Ahold (Etos en Gall & Gall), alsmede de AH-supermarkten in België en Duitsland. Volgens Ahold is het marktaandeel van Albert Heijn in het vierde kwartaal duidelijk en over het hele jaar ‘licht’ verbeterd.

Meer prijsacties
Ahold verwacht voor Nederland voor het vierde kwartaal wel een lichte daling van de onderliggende operationele marge. Aanleiding is het toegenomen aantal prijsacties bij Albert Heijn.

Reageer op dit artikel