nieuws

Duurzaamheid: Ekoplaza nieuwe nummer één

Formules

Duurzaamheid: Ekoplaza nieuwe nummer één

AMSTERDAM – Ekoplaza en Jumbo hebben Albert Heijn van de eerste plaats gestoten op het gebied van duurzaamheid.

Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst die door het bureau Rank a Brand wordt opgesteld. Ekoplaza is de nieuwe nummer één, Jumbo staat op de tweede plaats, terwijl AH nu derde plek op de ranglijst inneemt. Onderaan de lijst staan onder meer Aldi en Dirk van den Broek. Ekoplaza wordt beloond voor het volledig biologische assortiment, het gebruik van groenen energie, het verminderen van verpakkingen en het aanbieden van fairtrade producten.

Jumbo maakt een flinke sprong op de ranglijst. Belangrijke motor daarbij is het plan om de jaarlijkse uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te halveren. Ondanks de forse uitbreiding van het bedrijf ligt de supermarktketen op schema om dit in 2020 te bereiken. Verder heeft Jumbo mijlpalen behaald in het eerlijker maken van de tropische producten. Zo hebben alle bananen, eigen merk koffie en chocoladerepen een keurmerk als Fairtrade, UTZ Certified of Rainforest Alliance.

Kerstinkopen

Rank a Brand-oprichter Niels Oskam roemt Ekoplaza en Jumbo, maar stelt dat ook klanten van andere ketens een rol kunnen spelen. ‘Als je een eerlijk en milieuvriendelijk kerstdiner wilt samenstellen, kijk dan ook bij de tips die Milieucentraal geeft: kies seizoensgroenten, eet minder vlees en meer plantaardig en zoek producten met bijvoorbeeld een fairtrade of biologisch keurmerk. Na het winkelen kun je de supermarkt een aanmoediging sturen via rankabrand.nl. Al die kleine beetjes samen helpen veel.’

Reageer op dit artikel