nieuws

Identieke omzet AH blijft dalen

Formules

Identieke omzet AH blijft dalen

ZAANDAM – Ahold Nederland, met de supermarkten van Albert Heijn als grootste onderdeel, heeft ook in het derde kwartaal slecht gepresteerd. De identieke omzet daalde met 1,1 procent, vooral door de slechte prestaties van de Nederlandse supermarkten van de marktleider.

Daarmee doet AH het weliswaar beter dan in het tweede kwartaal, toen de identieke omzet met 1,7 procent afnam, maar blijft de keten slechter presteren dan de markt. Onder meer door de ombouw van C1000-winkels en de opening van nieuwe vestigingen blijft het marktaandeel van Albert Heijn wel stabiel, zo meldt moederconcern Ahold bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal.

Omzetgroei
De netto-omzet van Ahold Nederland, waaronder ook onder meer Bol.com, AH België, Gall & Gall en Etos vallen, boekte in het derde kwartaal een omzetgroei van 1,4 procent naar €2,604 miljard, hoewel er identiek dus sprake was van een daling met 1,1 procent. Het onderliggende bedrijfsresultaat kwam uit op €127 miljoen, tegen €135 miljoen in dezelfde periode vorig jaar, een afname van 5,9 procent.

Marge
De onderliggende operationele marge kwam uit op 4,9 procent. Wanneer dit cijfer wordt gecorrigeerd voor toegenomen investeringen in Bol.com, was de marge stabiel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel hadden de prestaties van de bestaande AH-winkels ook invloed op die marge.

Online activiteiten
AH meldde ook positief nieuws. Zo boekten de online activiteiten, zowel bij Bol.com als bij Albert Heijn, een dubbelcijferige omzetgroei. Ook voor de Belgische activiteiten wordt een sterke omzetgroei gemeld. Verder maakt Ahold melding van de positieve actie rond het sparen van boerderijmini’s en het evenement waarbij 75.000 mensen een bezoek brachten aan een boerenbedrijf.

Reageer op dit artikel