nieuws

Webakkoord Jumbo en ondernemers

Formules

Webakkoord Jumbo en ondernemers

VEGHEL – Jumbo en de Ondernemers Vereniging Jumbo (OVJ) hebben in hoofdlijnen een akkoord bereikt over de verdeelsleutel voor de opbrengsten en kosten van de online activiteiten.

Dat bevestigt voorzitter Anrico Maat van de OVJ tegen Distrifood. Op 29 en 30 oktober worden de ondernemers door Jumbo geïnformeerd over de online plannen. De bijeenkomsten vinden plaats in drie verschillende regio’s (Noord, Midden en Zuid). Op 6 november komen de ondernemers vervolgens samen in het e-commerce distributiecentrum van Jumbo in Den Bosch, waar de leden wordt gevraagd in te stemmen met wat de werkgroep van de ondernemersvereniging overeen is gekomen met Jumbo. Ook zullen er diverse vragen van de ondernemers worden beantwoord over de e-commerce-activiteiten. Maat: ‘Er zal ongetwijfeld interactie zijn over de plannen, want het heeft immers impact op je exploitatiemodel.’

Verdeling

Maat meldde in maart van dit jaar tegen Distrifood dat Jumbo pas kan beginnen met de onlineplannen wanneer er overeenstemming is met de OVJ over de financiële consequenties. Het gaat hierbij onder meer om de verdeling van de marge, bijdrage in de kosten van de ondernemers en (eventueel) de compensatie als ondernemers door de onlineverkopen van Jumbo in hun marktgebied te maken krijgen met omzetverlies.

Albert Heijn

De voorzitter van de OVJ zegt nu dat de totstandkoming van het akkoord weliswaar veel tijd heeft gekost, maar dat het contact met Jumbo tijdens de onderhandelingen steeds goed is geweest. Jumbo heeft daardoor eerder een akkoord bereikt met ondernemers over een onlineverdeelsleutel dan Albert Heijn. ‘De cultuur en structuur van Jumbo verschilt duidelijk met die Albert Heijn. Ja, het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om met Jumbo tot een akkoord gekomen, maar met Jumbo was er steeds sprake van een open, transparante dialoog. Om het te verduidelijken: onderaan iedere sheet van Jumbo staat de tekst ‘samen winnen, samen ondernemen”, zegt Maat daarover.

Varianten

Jumbo gaat in de loop van november onlineklanten verschillende mogelijkheden aanreiken om producten te bestellen en op te halen. Zo zijn er straks winkels met een balie op de winkelvloer (walk-in), Jumbo’s met een afhaalpunt naast de supermarkt (drive-through) en stand-alone pick-uppoints (PUP). Van de laatstgenoemde variant is er één in aanbouw in Tilburg, vlak naast het PUP van Albert Heijn aan de Rosa Castellanosstraat. Jumbo’s met een drive-through zijn onder meer te vinden in Son en Breugel (Nieuwstraat) en Utrecht (Franciscusdreef). Ook de Jumbo in Schijndel (Rooiseheide) staat op de lijst. Bij het filiaal aan de Ina Boudier Bakkerhof in Utrecht kunnen straks bestelde boodschappen bij een balie in de winkel worden afgehaald. Volgens Maat komt iedere Jumbo in principe in aanmerking voor dat laatste concept. De stand-alone-variant wordt eerst op een beperkt aantal locaties getest, waarna mogelijk een verdere uitrol gaat plaatsvinden.

Reageer op dit artikel